Queer Kenyan Cinema

An analysis of the films Stories of Our Lives (2014) by Jim Chuchu and Rafiki (2018) by Wanuri Kahiu

Department

Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät
Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC-ND)Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC-ND)Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC-ND)Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC-ND)
Loading...
Thumbnail Image

Abstract

In dieser Analyse der zwei zeitgenössischen kenianischen Filme Rafiki und Stories of Our Lives untersuche ich die filmischen Darstellungen queerer Identitäten mit einem thematischen Fokus auf zwischenmenschlichen Beziehungen, gesellschaftlichen Strukturen und räumlichen Verortungen. Wie werden diese verschiedenen Konzepte und Themen in den ausgewählten Filmen dargestellt und welche filmischen Mitteln kommen zum Einsatz? Wie unterscheiden sich diese Darstellungen von der vorfilmischen Realität und von literarischen Verhandlungen oder wie spiegeln sie diese wider? Und auf welche Weise tragen die Filme dazu bei, den Diskurs über Queerness in Kenia zu verändern? Mein Ansatz ist es, die Filme sowohl auf der Ebene wiederkehrender Themen und Charaktere zu analysieren, als auch konkrete Beispiele in einzelnen Einstellungen und Bildsequenzen zu geben. Auf diese Weise möchte ich sowohl dem Inhalt als auch der Form der beiden Filme gerecht werden und ihre Gemeinsamkeiten und Unterschiede herausstellen. Durch meine eklektische Kombination von Queer-Theorie und filmwissenschaftlicher Methodik – mit einem besonderen Schwerpunkt auf afrikanischer Wissensproduktion – möchte ich eine Brücke zwischen Aktivismus, Kunst und Wissenschaft schlagen. In meiner Analyse zeige ich, wie die beiden Filme Rafiki und Stories of Our Lives Stereotype über queere Menschen in Kenia durchbrechen, indem sie vielfältige und unterschiedliche Erzählungen von queerem Leben darstellen. Dies geschieht sowohl durch die Handlung als auch auf subtilere Weise durch filmische Mittel. Indem ich die beiden Filme vor dem rechtlichen, politischen, historischen und kulturellen Hintergrund Kenias analysiere, zeige ich, dass die künstlerischen Arbeiten queere akademische Forschung und literarische Darstellungen ergänzen und dazu beitragen, den Diskurs über Queerness in Kenia zu verändern.
In this analysis of the two contemporary Kenyan films Rafiki and Stories of Our Lives, I explore the cinematic representations of queer identities with a thematic focus on interpersonal relations, societal structures and spatial settings. How are these various concepts and topics depicted in the selected films and by which cinematic means are they conveyed to the viewers? Furthermore, how do these portrayals reflect or differ from pre-filmic reality and from literary accounts and in which ways may the films contribute to shaping the discourse around queerness in Kenya? My approach is to analyse the films both at the level of broader recurrent themes and characters, and to give specific examples in single shot and shot sequences. By doing so, I want to give justice to both the content and the form of the two films and to highlight their similarities and differences. Through my eclectic combination of queer theory and film studies methodology – with a special emphasis on African knowledge production – I want to bridge the gap between activism, art, and academia. In my analysis, I show how the two films Rafiki and Stories of Our Lives subvert assumptions about queer people in Kenya by representing multifaceted and diverse narratives of queer lives. This happens both through the story-line and in more subtle ways through cinematic means. By analysing the two films against the backdrop of Kenya’s legal, political, historical and cultural setting, I show that the artistic works complement queer academic research and literary accounts. Therefore, by telling diverse and alternative stories, the films contribute to shaping the discourse around queerness in Kenya.

Description

Keywords

queer, afrika, kenia, film, queer, africa, kenya, film

Dewey Decimal Classification

896 Afrikanische Literaturen

Citation

Eils, Marc Sebastian.(2021). Queer Kenyan Cinema. 10.18452/22918