2024-03-29T13:33:39Zhttps://edoc.hu-berlin.de/oai/request/oai:edoc.hu-berlin.de:18452/237432021-08-03T05:46:03Zcom_18452_1col_18452_2textPublicationopen_accessdoc-type:doctoralThesisddc:300ddc:290ddc:200ddc:230
Konversionen zum Islam in westeuropäischen Gesellschaften.
Eine explorative Studie der Konversion zum "reflexiven Islam" und der Alternation zu einer jugendkulturellen Ausprägung des Salafismus.
Uhlmann, Milena
Heine, Peter
Stephan-Emmrich, Manja
Konversion
Islam
Salafismus
Alternation
Conversion
Islam
Salafism
alternation
301 Soziologie und Anthropologie
297 Islam, Babismus, Bahaismus
200 Religion
204 Religiöse Erfahrung, religiöses Leben, religiöse Praxis
205 Religiöse Ethik
207 Mission und religiöse Erziehung
209 Sekten und Reformbewegungen
266 Mission
BE 8620
BE 8680
MC 9100
ddc:301
ddc:297
ddc:200
ddc:204
ddc:205
ddc:207
ddc:209
ddc:266
Konversionen zum Islam erregen Neugier, Faszination, und auch Angst – gerade seit den Terroranschlägen des 11. Septembers 2001 und den darauffolgenden islamistischen Anschlägen auch in Europa. Das Phänomen wirft besonders in diesem Kontext Fragen zu Motivation zur Konversion, dem Bezug der Konvertiten zu ihrem zum Herkunftskontext und zur sozialwissenschaftlichen und sicherheitspolitischen Bewertung des Phänomens auf.
Um Antworten auf diese Fragen näher zu kommen, hat die Autorin zwischen 2009 und 2011 insgesamt 27 Konvertiten zum Islam in Deutschland, England und Frankreich interviewt und ihre Einstellungen, Identitätsausdeutungen und Relevanzen untersucht. Die Ergebnisse ihrer Auswertung setzt sie mit einer Betrachtung des Phänomens des jugendkulturellen Salafismus in Bezug und entwickelt auf dieser Basis zwei grundlegend unterschiedliche Kategorien des Wechsels zum Islam: Die „Konversion zum reflexiven Islam“ und die „Alternation zu einer jugendkulturellen Ausprägung des Salafismus“.
Conversions to Islam evoke curiosity, fascination, and also fear – especially since the terrorist attacks of September 11, 2001 and Islamist terrorist attacks that followed also in Europe. The phenomenon raises questions regarding the motifs for conversion, the relation of converts to their society of origin, and the sociological assessment as well as security policy aspects of the phenomenon.
In order to come closer to answers to these questions, the author interviewed 27 converts to Islam in Germany, England and France, and analysed their attitudes, identity reconstruction and relevances. She compared the results with a reflection on the phenomenon of a youth-cultural phenomenon of Salafism and developed two fundamentally different categories of people choosing Islam as their religion: “conversion to reflexive Islam” and “alternation to a youth-cultural interpretation of Salafism”.
2021-07-15
doctoralThesis
doc-type:doctoralThesis
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23743
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/23743-6
http://dx.doi.org/10.18452/22978
ger
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/150872020-03-07T04:35:11Zcom_18452_1col_18452_2textPublicationopen_accessdoc-type:doctoralThesisddc:290
Löwinnen von Juda - Frauen als Subjekte politischer Macht in der judäischen Königszeit
Kiesow, Anna
Köckert, M.
Liwak, R.
Frauen und Macht
Altes Israel
Frauenstudien
Alte Geschichte
Women and power
Ancient Israel
gender studies
ancient history
290 Andere Religionen
13 Allg. und Vgl. Religionswiss., Nichtchristliche Religionen
BC 6860
ddc:290
Die Dissertation "Löwinnen von Juda. Frauen als Subjekte politischer Macht in der judäischen Königszeit" behandelt den möglichen Anteil von Frauen innerhalb von Politik und Verwaltung des antiken Juda (c. 950-589 v.Chr). Eingesetzt wird mit einem kurzen Überblick zu Leben und Arbeit von Frauen in der Epoche. Hierbei erfolgt erstmals eine systematische Zusammenstellung bislang publizierter Frauensiegel. In einem zweiten Schritt werden Frauen am Jerusalemer Königshof in den Blick genommen und besonders ihr Part im "öffentlichen Leben" diskutiert. Hiervon gesondert wird die in der bisherigen Forschung aufgestellte These von einer "weiblichen Leitungsfuktion" am Jerusalemer Hof diskutiert, dem sog. "Gebirah-Amt", das meist von den Müttern der Könige von Juda besetzt worden sein soll. In einem letzten Schritt wird das die politischen Aktivitäten ebendieser Königsmütter betreffende Material untersucht.
"Lionesses of Judah. Women as agents of political power in Ancient Judah" deals with the part women might have played within the politics and administration in the classical period of the Judean Kingdom (c. 950-589 BC). After an introductory chapter, the second chapter sketches briefly what is known on women?s occupations in that period in general. Specail attention is drawn to the existence of a fair number of seals bearing women?s names: The function of these seals equials a credit card in modern times in signifying its owner?s economic and hence possibly political power. The third chapter focusus on women?s presence an functions at the royal court in Jerusalem. Former research in the field having hypothesised that the Hebrew word "Gevirah" denotes a specific office at the Judean court held exclusively by females, viz. the queen mothers, both the meaning of the Hebrew word and the attached theory are exxamined in great detail in the fourth chapter. The last chapter discusses the known material on the diverse political activities of the Judean queen mothers in chronological order.
1999-07-08
doctoralThesis
doc-type:doctoralThesis
http://edoc.hu-berlin.de/18452/15087
urn:nbn:de:kobv:11-10010958
http://dx.doi.org/10.18452/14435
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin, Theologische Fakultät
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/172602020-03-07T04:45:11Zcom_18452_1col_18452_2textPublicationopen_accessdoc-type:doctoralThesisddc:290
Die westlichen Kirchen im Bild der zeitgenössischen ägyptischen und arabischen Religionsgelehrten
ein Beitrag zum Dialog im Offenen Brief an Papst Benedikt XVI
El-Scheikh, Safaa M. Afifi
Heine, Peter
Houben, Vincent
Islam
Christentum
Islamwissenschaften
Kultureller Dialog
Religiöser Dialog
Regensburger Rede
Papst Benedikt XVI
Islam
Christianity
Regensburger Speech
Pope Benedikt XVI
History of Relations between Islam and Christianity
The Common World Conference
The text of the embassy of Amman. cultural and religious dialog
290 Andere Religionen
13 Allg. und Vgl. Religionswiss., Nichtchristliche Religionen
BE 3720
ddc:290
In der vorliegenden Arbeit begibt sich die Autorin auf eine einzigartige Tauchreise in das islamische Denken. Sie betrachtet die größeren Fragen des interreligiösen und kulturellen Dialogs zwischen Christentum und Islam, sowie die Grundlagen, auf denen dieser Dialog nach Vorstellungen muslimischer Religionsexperten geführt werden sollte. Der Reiseführer ist Prof. Dr. Peter Heine, deutscher Islamwissenschaftler. Um die Wende des interreligiösen und kulturellen Dialogs einzuleiten, legen die berühmtesten Gelehrten der islamischen Welt, darunter Großscheich von Al-Azhar Prof. Dr. Tantawi, der ägyptische Gelehrte und Politiker Dr. Zakzouk, Großmufti von Ägypten Dr. Ali Gomaa, Großmufti von Mauretanien Dr. Ibn Bayyah, sowie Großmufti von Syrien Dr. Hassoun, zum ersten Mal die Grundzüge eines wahrhaften, ernsten und erfolgreichen Dialogs zwischen der westlichen und islamischen Welt nieder. Die „Regensburger Rede“ des Papst Benedikt XVI im Jahr 2006, der darauffolgende offene Brief von 38 muslimischen Gelehrten an den Papst, sowie der Text der Botschaft aus Amman sind die Grundsteine zur Herstellung einer friedlichen, solidarischen Welt, in der ein offener geistiger Austausch gefördert und gegenseitiges Verständnis gefordert wird.
An unique trip into the Islamic thought. Using the ship of humanity the present work dives into the largest issues of the inter-religious and cultural dialogue between Christianity and Islam, as well as the basics on which this dialog should be conducted according to the ideas of famous Muslim religious experts. The guide is Dr. Peter Heine, the famous German Islamic scholar. For the first time, the most famous scholars of the Islamic world, including Grand Sheikh of Al-Azhar, Grand Mufti of Egypt Dr. Ali Gomaa, Dr. Zazouk, minister of higher religious organization, Grand Mufti of Mauritania Dr. Ibn Bayyah, Grand Mufti of Syria Dr. Hassoun and others draw the basic principles of a successful and honest dialogue between the Western and Islamic world in order to live in a solidaric and peaceful world to restore the turn of interreligious and intercultural dialog.
2012-11-09
doctoralThesis
doc-type:doctoralThesis
http://edoc.hu-berlin.de/18452/17260
urn:nbn:de:kobv:11-100205984
http://dx.doi.org/10.18452/16608
BV040574431
ger
Namensnennung - Keine kommerzielle Nutzung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/de/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät III
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/222922020-07-03T01:05:35Zcom_18452_25col_18452_26doc-type:articlestatus-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:020ddc:290
Bücher jüdischer Provenienz und Restitutionsbemühungen an der Universitätsbibliothek der Humboldt-Universität zu Berlin: Die Bibliothek Agathe Laschs
Harbeck, Matthias
Agathe Lasch
NS-Raubgut
Privatbibliothek
Agathe Lasch
Looted Books
Private Collection
020 Bibliotheks- und Informationswissenschaften
026 Auf einzelne Fächer und Themen spezialisierte Bibliotheken und Archive
296 Judentum
Agathe Lasch
livres volés par nazis
bibliothèque prívée
ddc:020
ddc:026
ddc:296
Das zunächst als reine Recherche von Büchern mit Provenienz aus der Privatbibliothek Agathe Laschs konzipierte Projekt entwickelte sich schnell zu einer umfassenden Aufarbeitung der unrechtmäßigen Beschaffung, bei der Stationen des Weges der Zerschlagung der Bibliothek durch die Nationalsozialisten nachgezeichnet wurden. Teile der Sammlung der Germanistin konnten rekonstruiert und ein Kontakt zu den Nachkommen Agathe Laschs im Zuge der Restitutionsbemühungen hergestellt werden.
The initially as a mere book search for the remainders of Agathe Lasch’s library conceptualized project soon developed into a major effort to clarify the ruthless circumstances of their way into the University Library and of the dissolving of Lasch’s collection in the first place. Parts of that collection could be secured, and in the process of restitution contact was established with Agathe Lasch’s family.
Le projet d’abord conçu d’abord comme simple recherche de livres provenant de la bibliothèque privée d’Agathe Lasch se développait vite vers une ample enquête de l’acquisition illégale où l’on pouvait retracer des stations du chemin de la destruction de la bibliothèque par les nazis. On pouvait reconstituer des parties de la collection de la germaniste et on a noué des contacts avec les descendants d’Agathe Lasch dans le contexte des efforts de restitution.
Peer Reviewed
2010-05-06
article
doc-type:article
publishedVersion
http://edoc.hu-berlin.de/18452/22292
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/22292-8
http://dx.doi.org/10.18452/21511
10.1515/bfup.2010.009
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/234542021-04-17T03:18:07Zcom_18452_25col_18452_26doc-type:bookPartstatus-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:290
Geleitwort
Markschies, Christoph
290 Andere Religionen
ddc:290
Erstmalig folgendermaßen erschienen (published first as): Christoph Markschies: „Geleitwort“. In: Nag Hammadi Deutsch. Hrsg. von Hans-Martin Schenke, Ursula Ulrike Kaiser und Hans-Gebhard Bethge. 3., überarb. u. erw. Aufl. Berlin: De Gruyter, 2012, Seiten v–viii. DOI: 10.1515/9783110312355.v
2012
bookPart
doc-type:bookPart
publishedVersion
9783110312355
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23454
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/23454-1
http://dx.doi.org/10.18452/21944
10.1515/9783110312355.v
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/205552023-06-09T12:10:08Zcom_18452_89com_18452_47com_18452_5col_18452_20540textPublicationprimusopen_accessddc:290doc-type:book
Neue Untersuchungen zur Pythaïs-Prozession von Athen nach Delphi
Kühn, Stefanie
Pythaïs-Prozession
Athen
Delphi
292 Religion der Antike (Griechische und römische Religion)
ddc:292
Die Pythaïs-Prozession ist ein athenisches Fest mit einigen Besonderheiten: Im Gegensatz zu den meisten anderen griechischen Prozessionen fand sie nicht periodisch statt, sondern wurde in unregelmäßigen Abständen und insgesamt betrachtet auch relativ selten durchgeführt. Dennoch besaß sie eine große politische Bedeutung, da sie die Führungsposition Athens und die Verbindung zwischen Athen und dem panhellenischen Heiligtum in Delphi hervorheben sollte. In diesem Band werden sämtliche zur Verfügung
stehenden epigraphischen, literarischen und archäologischen Quellen zusammengeführt und neu ausgewertet, insbesondere das außergewöhnlich reiche Inschriftenmaterial aus der hellenistischen Epoche und der römischen Kaiserzeit, das hier erstmals in kompletter Übersetzung vorgelegt wird. Neben der Analyse und dem Vergleich der sich verändernden Teilnehmergruppen insbesondere in der hellenistischen Zeit steht die Rekonstruktion des für eine Prozession ungewöhnlich langen Weges von Athen nach Delphi im Mittelpunkt. Damit bietet der Band eine umfassende Rekonstruktion des Pythaïs-Rituals von der klassischen Epoche bis in die römische Kaiserzeit.
2019
book
doc-type:book
978-3-9818369-7-4
2366-6641
2366-665X
http://edoc.hu-berlin.de/18452/20555
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/20555-6
http://dx.doi.org/10.18452/19759
10.17171/3-46
ger
(CC BY-NC 3.0 DE) Namensnennung - Nicht kommerziell 3.0 Deutschland
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/de/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/290532024-03-26T02:00:45Zcom_18452_25col_18452_26doc-type:articlestatus-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:290
Ahmad Moftizadeh and the Idea of the Islamic Government
A Discursive Tradition Analysis in the Field of Political Islam
Jong, Abbas
Ebrahimzadeh, Saman
political Islam
discursive tradition
Talal Asad
Islamism
the Islamic government
Ahmad Moftizadeh
Iranian Kurdistan
the Shura
297 Islam, Babismus, Bahaismus
ddc:297
The article processing charge was funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German Research Foundation) – 491192747 and the Open Access Publication Fund of Humboldt-Universität zu Berlin.
This article explores the idea of political Islam as a discursive tradition within the context of Iranian Kurdistan. It challenges the prevailing essentialist and universalist approaches commonly used in the analysis of political Islam, advocating for a more adaptable and comprehensive interpretation. By conceptualizing political Islam as a discursive tradition, this study sheds light on the complex interconnections, configurations, and historical contingencies influencing Islamist discourses and movements. The paper argues that political Islam should be examined in relation to other phenomena and discourses, acknowledging its dynamic nature within specific temporal and spatial contexts. Focusing on an influential yet underexplored Islamist discursive tradition in Iranian Kurdistan during the 1970s and 1980s, the research acknowledges the hybrid nature of Islamist discourses, drawing from diverse traditions to fulfill particular objectives. In particular, it explores the perspectives of Ahmad Moftizadeh, a Sunni Kurdish Islamist and the founder of the Maktab Quran (MQ). This study investigates Moftizadeh’s views on the Islamic government, positioning it within the framework of discursive tradition. It analyzes his core categories and inquiries within Islamist thought, notably emphasizing Moftizadeh’s alignment of the Islamic government with the Islamic tradition of the Shura, highlighting its central role in the Islamist discursive tradition.
Peer Reviewed
2024-02-16
article
doc-type:article
publishedVersion
http://edoc.hu-berlin.de/18452/29053
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/29053-1
http://dx.doi.org/10.18452/28421
2077-1444
10.3390/rel15020220
eng
(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/236792023-10-31T04:02:27Zcom_18452_25col_18452_26status-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:300ddc:290doc-type:book
Islam and Heritage in Europe
Pasts, Presents and Future Possibilities
Puzon, Katarzyna
Macdonald, Sharon
Shatanawi, Mirjam
Puzon, Katarzyna
Macdonald, Sharon
Shatanawi, Mirjam
archaeology
cemetery poetics
decoloniality
democratic transition
ethnology
European heritages
Germans
identity formations
Islamic art
materialities
museum Islamania
museum narratives
Muslim-minority Russia
Ottoman heritage
poetry slam
political discourse
postcoloniality
social life
Spain’s Islamic heritage
structural injustice approach
297 Islam, Babismus, Bahaismus
301 Soziologie und Anthropologie
ddc:297
ddc:301
The publication of this work was supported by the Open Access Publication Fund of Humboldt-Universität zu Berlin.
Islam and Heritage in Europe provides a critical investigation of the role of Islam in Europe’s heritage. Focusing on Islam, heritage and Europe, it seeks to productively trouble all of these terms and throw new light on the relationships between them in various urban, national and transnational contexts.
Bringing together international scholars from a range of disciplines, this collection examines heritage-making and Islam in the context of current events in Europe, as well as analysing past developments and future possibilities. Presenting work based on ethnographic, historical and archival research, chapters are concerned with questions of diversity, mobility, decolonisation, translocality, restitution and belonging. By looking at diverse trajectories of people and things, this volume encompasses multiple perspectives on the relationship between Islam and heritage in Europe, including the ways in which it has played out and transformed against the backdrop of the ‘refugee crisis’ and other recent developments, such as debates on decolonising museums or the resurgence of nationalist sentiments.
Islam and Heritage in Europe discusses specific articulations of belonging and non-belonging, and the ways in which they create new avenues for re-thinking Islam and heritage in Europe. This ensures that the book will be of interest to academics, researchers and postgraduate students engaged in the study of heritage, museums, Islam, Europe, anthropology, archaeology and art history.
2021-05
book
doc-type:book
publishedVersion
9781003044789
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23679
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/23679-5
http://dx.doi.org/10.18452/23004
10.4324/9781003044789
eng
(CC BY-SA 4.0) Attribution-ShareAlike 4.0 International
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/141642020-03-07T04:31:33Zcom_18452_25col_18452_26textPublicationprimusddc:150open_accessddc:940ddc:300ddc:290doc-type:bookddc:200ddc:900ddc:230ddc:220ddc:100
Religiöse Identität
Individuelles und kollektives Selbstbewusstsein im postindustriellen Raum
Krylov, Alexander
Krylov, Alexander
Krylov, Alexander
Religiöse Identität
phänomenologische Dimensionen
Begriffe und Definitionen
anthropologische Dimensionen
Altersstufe der Identitätsbildung
Symbolik und Identität. Religion und Kunst
Liturgische Sprache
Religiöse Traditionen und Rituale
Musik und Gesang
Sakrale Bekleidung.
historische Dimensionen
Naturreligionen
Monotheismus
Judentum
Sozialisierung. Inkulturation
Akkulturation
Re-Evangelisierung
Benedikt XVI.
Anonymes Christentum und Relativismus
Traditionalismus
glokale Kirche
Nationale und regionale Besonderheiten des Christentums
Diaspora
theologische Dimensionen
Der Mensch als Ebenbild Gottes
säkulare Dimensionen
Marketing
Ritualisierung des öffentlichen Lebens
Mythodesign
Sakralisierung des Alltags
Beichte und Psychotherapie
Netzwerk-Marketing und Werbekulten
Nichtreligiöse Sekten.
Religious identity
phenomenological dimensions
concepts and definitions
anthropological dimensions of age identity
symbol and identity
Religion and art
liturgical language
religious traditions and rituals
music and singing
sacred garments.
Historical dimensions
nature religions
monotheism
Judaism
socialization. Enculturation
acculturation
re-evangelization
Benedict XVI.
Anonymous Christianity and relativism
traditionalism
glocal church
national and regional peculiarities of Christianity
Diaspora
theological dimensions
the man in the image of God
secular dimensions
marketing
ritualization of public life
Mythodesign
sacralization of everyday life
confession and psychotherapy
network marketing and advertising cults
religious sects not.
Religious identity
phenomenological dimensions
concepts and definitions
anthropological dimensions of age identity
symbol and identity
Religion and art
liturgical language
religious traditions and rituals
music and singing
sacred garments.
Historical dimensions
nature religions
monotheism
Judaism
socialization. Enculturation
acculturation
re-evangelization
Benedict XVI.
Anonymous Christianity and relativism
traditionalism
glocal church
national and regional peculiarities of Christianity
Diaspora
theological dimensions
the man in the image of God
secular dimensions
marketing
ritualization of public life
Mythodesign
sacralization of everyday life
confession and psychotherapy
network marketing and advertising cults
religious sects not.
290 Andere Religionen
220 Bibel
900 Geschichte, Geografie und Hilfswissenschaften
940 Geschichte Europas
100 Philosophie, Parapsychologie und Okkultismus, Psychologie
150 Psychologie
200 Religion
300 Sozialwissenschaften
230 Christentum
ddc:290
ddc:220
ddc:900
ddc:940
ddc:100
ddc:150
ddc:200
ddc:300
ddc:230
Идентичность человека на протяжении тысячелетий определялась его религиозным созданием и религиозной принадлежностью. В постиндустриальном пространстве религия вытесняется из общественной жизни и заключается в рамки индивидуального внутреннего мира. Каким образом формируется в этих условиях идентичность современного человека? Какие формы принимает сформированное веками религиозное поведение? Что представляет собой христианское самосознание? Существует ли конфликт между плюралистическим мировоззрением и христианским наследием Европы? Эти и другие вопросы поставлены автором в контексте психологических, социологических, исторических парадигм. Книга подготовлена на основе многочисленных научных, в том числе, мало известных в России, источников и представляет собой комплексный анализ феномена религиозной идентичности в разных плоскостях и измерениях, включая антропологию, психоанализ, теологию. Исследование отдельных элементов религиозной идентичности открывает новый взгляд на актуальные политические и социально-экономические процессы и обращено ко всем интересующимся вопросами развития общества, человека и религии.
Peer Reviewed
2012-04-17
book
doc-type:book
978-3-86297-005-6
http://edoc.hu-berlin.de/18452/14164
urn:nbn:de:kobv:11-100201158
http://dx.doi.org/10.18452/13512
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/231952021-03-16T08:00:44Zcom_18452_25col_18452_26doc-type:articlestatus-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:290
„Schicksalsverwandtschaft“? Jean Amérys Fanon-Lektüren über Gewalt, Gegengewalt und Tod
Fiedler, Lutz
Holocaust-Gedächtnis
Geschichte und Theorie der Gewalt
Antikolonialismus
Genocide-Studies
Améry
Jean
Fanon
Frantz
290 Andere Religionen
ddc:290
Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
Im Mittelpunkt des Beitrags steht eine ideengeschichtliche Analyse der Rezeption von Frantz Fanons (1925–1961) antikolonialen Schriften durch den Auschwitz-Überlebenden Jean Améry (1912–1978). Damit wird der Text zu einem Diskussionsbeitrag in der historischen Auseinandersetzung über Parallelen und Differenzen bei der Verarbeitung und intellektuellen Reflexion von Kolonialgewalt und nationalsozialistischer Judenvernichtung. Améry selbst scheint mit seinem Wort von der „Schicksalsverwandtschaft“ zwischen ihm und Fanon einer postkolonial inspirierten Genozidforschung den Weg bereitet zu haben, die die Gewaltverhältnisse in der außereuropäischen Expansion historiografisch und darstellerisch an die Ermordung der europäischen Juden heranrückte. Demgegenüber wird im Text argumentiert, dass eine solche Deutung ursprünglich auf das Werk von Fanon und dessen Lehrer Aimé Césaire zurückgeht und Ausdruck einer partikularen Geschichtserfahrung in Zeiten einer kolonialen Zweiteilung der Welt war. Dass auch Jean Améry an die Geschichtsperspektive Fanons anschließen konnte, war wiederum durch den universalistischen Erwartungshorizont in Fanons Darstellung möglich geworden. Bei genauerer Betrachtung wird deutlich, dass Amérys doppelte Erfahrung als politisches und jüdisches Opfer des Nationalsozialismus ihren Niederschlag auch in dessen Texten gefunden hat: als wiederkehrendes Motiv einer Überschreibung der von der Vernichtung auferlegten jüdischen Opferschaft durch die Sinnstiftung des politischen Widerständlers. Auf der Grundlage von Sartres existenzialistischer Philosophie erkannte Améry in Fanons Geschichtsphilosophie revolutionärer Gewalt einen universalistischen Handlungs- und Erwartungshorizont, den er nun auch seinen Darstellungen über den jüdischen Widerstand während des Nationalsozialismus einschreiben wollte. Umso mehr sich Améry jedoch dem Holocaust – dem ultimativen Genozid, der auf alle Juden überall zielte – näherte, desto deutlicher verschloss sich eine solche Perspektive und zerbarst seine Analogie mit Fanon. Als Überlebender von Auschwitz sah er sich allein auf sein Judesein und seine partikulare Zugehörigkeit zurückgeworfen. So verdeutlicht Amérys widersprüchliche Rezeption von Fanon, inwiefern eine Engführung der Erfahrungen von Massengewalt im 20. Jahrhundert zwar das Potenzial einer empathischen Bezugnahme barg, an den materiellen Realitäten jeweils unterschiedlicher Gewalt- und Todeserfahrungen aber zerbrochen war.
Peer Reviewed
2017-12-05
article
doc-type:article
publishedVersion
1862-9148
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23195
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/23195-6
10.1515/naha-2017-0007
http://dx.doi.org/10.18452/22572
1862-9156
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/176942020-03-07T04:47:15Zcom_18452_1col_18452_2textPublicationopen_accessdoc-type:doctoralThesisddc:290
Die Kalifatidee bei den sunnitischen und schiitischen Gelehrten des 20. Jahrhunderts
Rastegarfar, Akbar
Heine, Peter
Houben, Vincent
Kalifat
Gottesstaat
Funktionen des Kalifenamtes
Auswahl des Kalifen durch Gott oder durch die Menschen
Schura
Ghadir
Caliphate
Theocratical state
Functions of Caliphs charges
Selection of the Caliph by God or by the people? Shura
Ghadir
290 Andere Religionen
13 Allg. und Vgl. Religionswiss., Nichtchristliche Religionen
BE 8671
ddc:290
Das arabische Wort „Khalifa“ in der Bedeutung „Stellvertreter“ oder „Nachfolger“ wird im Koran, dem heiligen Buch der Muslime an zwei Stellen verwendet (Sure 7, Vers 69 und Sure 38, Vers 26). Darin wird der Mensch als der Stellvertreter Gottes auf Erden bezeichnet. Im historischen Kontext entsteht der Begriff nach dem Tod des Propheten Muhammad im Jahr 632. Die ersten vier Nachfolger in der politischen Führung der Gemeinde werden in der sunnitischen Geschichtsschreibung als die „Raschidun“ (die Rechtgeleiteten) bezeichnet. In dieser Zeit, also zwischen 632 und 661, entsteht auch der Begriff „Amir al-Muminin“ (Beherrscher der Gläubigen) als Titel des Kalifen, mit dem die Herrscher auch angeredet wurden. Die Frage der Nachfolge des Propheten Muhammad entwickelte sich zu einem grundlegenden Streitpunkt innerhalb der jungen muslimischen Gemeinde. Aus diesen Auseinandersetzungen heraus entstand dann die konfessionelle Spaltung der muslimischen Welt in die sunnitische Mehrheit und die schiitische Minderheit. Grundlegend gibt es Gemeinsamkeiten sowie Unterschiede zwischen den zwei Hauptströmungen der islamischen Gemeinde, den Sunniten und Schiiten. Der Umfang der Meinungsverschiedenheiten zwischen Sunniten und Schiiten sind mehr als deren Ähnlichkeiten, obwohl diese Unterschiede auf den ersten Blick nicht erkennbar sind. Die Wurzeln all dieser Differenzen sind darauf zurückzuführen, dass die Schiiten nach dem Hinscheiden des Propheten die Dogmen ihres Glaubens von den Ahl al-Bayt (Angehörige des Hauses Man darf das Thema Kalifat als den Schwerpunkt aller anderen Diskrepanzen der Glaubensauffassungen der sunnitischen und schiitischen Gelehrten betrachten.
The Arabic word "Khalifa" in the meaning "deputy" or "successor" has been used in the Coran, the holy book of the Muslims at two locations: sura 7, verse 69 and sura 38, verse 26. In These verses is the human being known as God''s representative on earth. In historical context, the term arises after the death of Prophet Muhammad in 632. The first four successors of him in the political leadership of the community calls in the Sunni historiography as the "Rashidun" means (the rightly guided). During this time, i. e. from 632 to 661, the term "Amir al-Mu''minin" (Commander of the Faithful) was created as the title for the Caliphs; thereby the rulers were also addressed. The question of the succession of the Prophet Muhammad became a fundamental point of conflicts within the young Muslim community. From these contentions arose then the confessional division of the Muslim world in the Sunni majority and the Shia minority. Basically, there are similarities and differences between the two mainstreams of the Islamic community, the Sunnis and Shiites. The dimensions of disagreements between Sunnis and Shiites are more than their similarities, although these differences at first glance are not recognizable. The roots of all these differences are due to the fact that the Shiites after the passing away of the Prophet adopted the dogmas of their faith from the Ahl al-Bayt (solely 13 members of the house of the Prophet) and the Sunnis from others. It must be considered, that the issue Caliphate is the focus of all other discrepancies in the beliefs of the Sunni and Shiite scholars.
2014-10-16
doctoralThesis
doc-type:doctoralThesis
http://edoc.hu-berlin.de/18452/17694
urn:nbn:de:kobv:11-100220707
http://dx.doi.org/10.18452/17042
BV042129550
ger
Namensnennung - Keine Bearbeitung
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/de/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät III
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/275592023-07-05T01:11:09Zcom_18452_25col_18452_26status-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:290doc-type:review
Hartmut Bobzin, Hg.: Der Koran, in der Übersetzung von Friedrich Rückert. Mit erklärenden Anmerkungen von Wolfdietrich Fischer, (Baden-Baden: Ergon Verlag, 5. Auflage, 2018).
Kurnaz, Serdar
297 Islam, Babismus, Bahaismus
ddc:297
Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers (De Gruyter) frei zugänglich.
Peer Reviewed
2020-10-28
review
doc-type:review
publishedVersion
0943-8610
http://edoc.hu-berlin.de/18452/27559
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10.1515/zfr-2020-0008
http://dx.doi.org/10.18452/26866
2194-508X
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
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Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/224482023-10-31T04:06:00Zcom_18452_25col_18452_26doc-type:articlestatus-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:300ddc:290
The public sphere and Muslim identities
Eickelman, Dale F.
Salvatore, Armando
301 Soziologie und Anthropologie
297 Islam, Babismus, Bahaismus
ddc:301
ddc:297
This publication is with permission of the rights owner freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively.
The historical and contemporary development of certain informal and formal articulations of Muslim social and political identities and forms of association in Muslim-majority and Arab societies has facilitated the emergence of a public sphere and limited the coercive power of state authority. This article suggests how a greater focus on religious ideas and forms of association can enhance the concept of the public sphere so that it better accounts for developments in these societies and in European societies themselves.
Peer Reviewed
2002-04
article
doc-type:article
publishedVersion
http://edoc.hu-berlin.de/18452/22448
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http://dx.doi.org/10.18452/21731
1474-0583
10.1017/S0003975602001030
eng
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Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/205902020-03-07T05:01:27Zcom_18452_1col_18452_2ddc:400textPublicationopen_accessdoc-type:doctoralThesisddc:290
Intergenerational Memory, Language and Jewish Identification of the Sarajevo Sephardim
Reflections on Belonging in Bosnia-Herzegovina/Yugoslavia, Israel and Spain
Rock, Jonna
Voß, Christian
Graizbord, David L.
Sprachideologie
Antisemitismus
Islamisierung
Sarajevo
Sephardim
Sephardim
Sarajevo
Language
anti-Semitism
296 Judentum
400 Sprache
NY 4800
ddc:296
ddc:400
Diese Doktorarbeit befasst sich mit Fragen der Sprache und Identität von drei Generationen sephardischer Juden in Sarajevo. Aufgrund der Komplexität sephardischen Geschichte in Sarajevo untersuche ich Bosnien-Herzegowina/Jugoslawien, Israel und Spanien als mögliche Identitätsoptionen für die Sephardim in Sarajevo nach der Shoah. In einem weiteren Kontext ist die Arbeit auch ein Beitrag zu Minderheiten in Europa und zum facettenreichen Zusammenspiel von Sprache und ethnischer und religiöser Identifikation.
Typisch für die jüdische Gemeinschaft im heutigen Sarajevo ist, dass nur ein Gesprächspartner seine jüdische Identität auf der traditionellen halachischen Definition aufbaut, einer Definition, die von der matrilinealen Abstammung abhängt. Ebenso ist die Feier der jüdischen Feiertage meinen Informanten für die Aufrechterhaltung der Identität wichtiger als das Sprechen einer jüdischen Sprache. Gleichzeitig vertreten die Individuen auch alternative Formen des Bosnischseins, die mehrere Ethnien und religiöse Zuschreibungen umfassen. Zu den einzigartigen Merkmalen der Sephardim in Sarajevo zählen der Status der Sephardim und der anderen Minderheiten in Bosnien und Herzegowina, die sie (1) durch die diskriminierende bosnische Verfassung zugeteilt bekommen haben; (2) das Fehlen eines Gesetzes in Bosnien über die Rückgabe von Eigentum; (3) die besondere Situation, in der drei ethnische Hauptgruppen und nicht nur eine einzige ethnisch homogene ‚Mehrheit‘ das Land beherrschen; (4) das Fehlen einer gut entwickelten jüdischen kulturellen Infrastruktur. Trotz alledem findet eine Annäherung der Mitglieder der Jüdischen Gemeinde von Sarajevo an ihre Religion und Tradition statt. Dieses Phänomen ist zum Teil dem jungen religiösen Aktivisten und chazan (Kantor) der Gemeinde, Igor Kožemjakin, zuzuschreiben, der jüngere Mitglieder zu den Gottesdiensten angezogen hat.
This study analyzes issues of language and Jewish identification pertaining to the Sephardim in Sarajevo. Complexity of the Sarajevo Sephardi history means that I explore Bosnia-Herzegovina/Yugoslavia, Israel and Spain as possible identity-creating factors for the Sephardim in Sarajevo today.
My findings show that the elderly Sephardic generation insist on calling their language Serbo-Croatian, whereas the younger generations do not really know what language they speak – and laugh about the linguistic situation in Sarajevo, or rely on made-up categories such as ‘Sarajevan.’ None of the interviewees emphasize the maintenance of Judeo-Spanish as a crucial condition for the continuation of Sephardic culture in Sarajevo. Similarly, the celebration of Jewish holidays is more important for the maintenance of identity across the generations than speaking a Jewish language. At the same time, the individuals also assert alternative forms of being Bosnian, ones that encompass multiple ethnicities and religious ascriptions. All the youngest interviewees however fear that the Sarajevo Sephardic identity will disappear in a near future.
Unique characteristics of Sarajevo Sephardim include the status of the Sephardim and minorities in Bosnia and Herzegovina given (1) the discriminatory Bosnian Constitution; (2) the absence of a law in Bosnia on the return of property; (3) the special situation wherein three major ethnic groups, and not just a single, ethnically homogeneous ‘majority,’ dominate the country; (4) the lack of a well-developed Jewish cultural infrastructure. Despite all of this, a rapprochement between the Sarajevo Jewish Community members and their religion and tradition is taking place. This phenomenon is partly attributable to the Community’s young religious activist and chazan, Igor Kožemjakin, who has attracted younger members to the religious services.
2019-03-13
doctoralThesis
doc-type:doctoralThesis
http://edoc.hu-berlin.de/18452/20590
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/20590-2
http://dx.doi.org/10.18452/19793
eng
(CC BY 3.0 DE) Namensnennung 3.0 Deutschland
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/
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Humboldt-Universität zu Berlin
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Muslimische Identitäten
Soziale Konstruktionen und Performanz vor dem Hintergrund antimuslimischer Einstellungen in Deutschland
Foroutan, Naika
Islam
Identität
Deutschland
297 Islam, Babismus, Bahaismus
300 Sozialwissenschaften
ddc:297
ddc:300
erstmalig folgendermaßen erschienen (published first as): Naika Foroutan: „Muslimische Identitäten: Soziale Konstruktionen und Performanz vor dem Hintergrund antimuslimischer Einstellungen in Deutschland“. In: Politische Bildung im Kontext von Islam und Islamismus. Hrsg. von Stefan E. Hößl, Lobna Jamal und Frank Schellenberg. Schriftenreihe 10399. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 2020, Seiten 21–53.
2020-08
bookPart
doc-type:bookPart
publishedVersion
9783742503992
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23461
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http://dx.doi.org/10.18452/22488
ger
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Humboldt-Universität zu Berlin
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Religiöses Kapital als Element muslimischer Identitätsperformanzen
Foroutan, Naika
300 Sozialwissenschaften
290 Andere Religionen
ddc:300
ddc:290
Finale Version folgendermaßen veröffentlicht: Naika Foroutan: „Religiöses Kapital als Element muslimischer Identitätsperformanzen“. In: Muslime in Deutschland: Historische Bestandsaufnahme, aktuelle Entwicklungen und zukünftige Forschungsfragen. Hrsg. von Peter Antes und Rauf Ceylan. Wiesbaden: Springer VS, 2017, Seiten 265–278. DOI: 10.1007/978-3-658-15115-7_13
Die deutsche Gesellschaft hat sich in den letzten Jahren stark wandelt. Während die ersten 25 Jahre nach dem Anwerbeabkommen von 1955 vor allem davon geprägt waren, dass angenommen wurde, die Migranten würden wieder zurück in ihre alte Heimat gehen und die nächsten 25 Jahre von der Abwehr geprägt waren, ein Einwanderungsland geworden zu sein, nach dem das sogenannte Kühn-Memorandum von 1979 mit dem Mythos der Rückkehr aufgeräumt und eine aktive Integrationspolitik eingefordert hatte, können die letzten 10 Jahre seit dem Integrationsgipfel 2016 als eine sehr dynamische Phase betrachtet werden, in der die deutsche Gesellschaft ihre Migrationsrealität aktiv ausgehandelt hat.
2017
bookPart
doc-type:bookPart
acceptedVersion
978-3-658-15115-7
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23474
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/23474-3
http://dx.doi.org/10.18452/22684
10.1007/978-3-658-15115-7_13
ger
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Humboldt-Universität zu Berlin
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Der Juden zu Franckfurt Stättigkeit und Ordnung
N/A
Saur
290 Andere Religionen
943 Deutschland und benachbarte mitteleuropäische Länder
090 Handschriften, seltene Bücher, andere seltene Druckwerke
ddc:290
ddc:943
ddc:090
2008-07-23
book
doc-type:book
http://edoc.hu-berlin.de/18452/987
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http://dx.doi.org/10.18452/335
HU003417331
ger
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Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/159832020-03-07T04:39:13Zcom_18452_1col_18452_2textPublicationopen_accessdoc-type:doctoralThesisddc:290ddc:320
Die Evolution einer fundamentalistischen Bewegung im Hinduismus
Der Ayodhya-Konflikt
Schied, Michael
Rothermund, D.
Weidemann, D.
Rüstau, H.
Indien
Hindu-Fundamentalismus
Babri-Moschee
Ayodhya-Konflikt
India
Hindu fundamentalism
Babri Mosque
Ayodhya Conflict
290 Andere Religionen
320 Politikwissenschaft (Politik und Regierung)
16 Politik
14 Soziologie, Gesellschaft
ddc:290
ddc:320
Gegenstand der Arbeit ist eine Analyse der Ereignisse, die der Erstürmung der Babri-Moschee von Ayodhya durch Aktivisten der hindu-fundamentalistischen Bewegung am 30. Oktober 1990 vorhergingen. Dabei wird eine Untersuchung all der am Konflikt beteiligten Parteien und Organisationen, ihre Geschichte, Strategien und Taktiken vorgenommen: VHP, BJS/BJP, RSS, moslemische Organisationen, Kongreßpartei, Janata Dal. Die Arbeit zeigt die Wandlungen im Hinduismus auf, die sich durch die Ayodhya-Kampagne ergaben und beschreibt deren religiöse Symbolik. Es werden die rechtlichen Aspekte des Problems der Babri-Moschee im unabhängigen Indien analysiert und die Möglichkeiten der Lösung des Konflikts hinterfragt. Die Arbeit verdeutlicht den Stellenwert der Problematik eingebettet in die Gesamtentwicklung des Landes und deren hauptsächlichen politischen Ideen seit dem Jahre 1947.
The thesis analyses the events leading up to the storming of the Babri Mosque at Ayodhya by activists of the Hindu fundamentalist movement on 30th October 1990. In this context, all parties and organisations involved in the conflict, their histories, strategies and tactics are examined: Vishva Hindu Parishad, Bharatiya Jana Sangh/Bharatiya Janata Party, Rashtriya Svayamsevak Sangh, Muslim organisations, Indian National Congress, Janata Dal. The thesis demonstrates the changes within Hinduism revealed by the Ayodhya campaign and, in doing so, describes its religious symbolism. Legal aspects of the Babri Mosque issue in independent India are also analysed and possible scenarios of conflict resolution explored. The thesis illustrates the importance of the issue in the context of the country’s overall development and its central political trends since 1947.
2005-04-16
doctoralThesis
doc-type:doctoralThesis
http://edoc.hu-berlin.de/18452/15983
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ger
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Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät III
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Drischath Zion, oder Zions Herstellung, in hebräischer Sprache
Kalischer, Zevi Hirsch
290 Andere Religionen
ddc:290
1905-01-01
book
doc-type:book
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HU003742049
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Humboldt-Universität zu Berlin
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Syrinx von Hees and Nefeli Papoutsakis (eds.), The Sultan’s Anthologist – Ibn Abī Ḥajālah and His Work, (Arabische Literatur und Rhetorik – Elfhundert bis Achtzehnhundert (ALEA), 436 pp., Baden-Baden: Ergon Verlag 2018, ISBN-13: 978-3956502828.
Gharaibeh, Mohammad
297 Islam, Babismus, Bahaismus
ddc:297
This publication is with permission of the rights owner (De Gruyter) freely accessible.
Peer Reviewed
2023-04-14
article
doc-type:article
publishedVersion
0021-1818
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10.1515/islam-2023-0017
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1613-0928
eng
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Humboldt-Universität zu Berlin
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Interreligiöses Lernen in Jerusalem
Zwei Studienprogramme im Vergleich
Markschies, Christoph
Schröder, Bernd
Theologische Ausbildung
Ökumene
Interreligiöses Lernen
Judentum
Israel
296 Judentum
ddc:296
Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
Der Artikel stellt zwei Studienprogramme unterschiedlichen thematischen und organisatorischen Zuschnitts vor, die jeweils seit ca. 40 Jahren deutschsprachigen Theologiestudierenden einen Studienaufenthalt in Jerusalem ermöglichen. Das eine akzentuiert mit einem dichten Lehrangebot von Professoren deutschsprachiger, aber auch israelischer und palästinensischer Hochschulen die Vertiefung v. a. in Exegese und Ökumene, das andere ermöglicht – auf der Basis profunder Kenntnisse der neuhebräischen Sprache – das Studium an der Hebräischen Universität Jerusalem und die alltägliche wie theologische Begegnung v. a. mit Jüdinnen und Juden. Mit ihren Gemeinsamkeiten wie Unterschieden sind sie damit ein anschauliches Fallbeispiel für transnationale Perspektiven in der Religions- und Bildungsforschung.
2016-09-01
article
doc-type:article
publishedVersion
http://edoc.hu-berlin.de/18452/22589
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2366-7796
10.1515/zpt-2016-0031
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Humboldt-Universität zu Berlin
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»Ich aber vertraue auf dich, Herr!« – Vertrauensäußerungen als Grundmotiv in den Klageliedern des Einzelnen
Markschies, Christoph
221 Altes Testament (Tenach)
296 Judentum
ddc:221
ddc:296
Erstmalig folgendermaßen erschienen (published first as): Christoph Markschies: „»Ich aber vertraue auf dich, Herr!« – Vertrauensäußerungen als Grundmotiv in den Klageliedern des Einzelnen“. In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 103.3 (1991), Seiten 386–398. DOI: 10.1515/zatw.1991.103.3.386
1991
article
doc-type:article
publishedVersion
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23434
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1613-0103
10.1515/zatw.1991.103.3.386
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
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Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/271182023-04-28T01:34:58Zcom_18452_1col_18452_4ddc:130textPublicationprimusddc:790open_accessddc:792ddc:940ddc:300ddc:290ddc:200doc-type:masterThesisddc:980ddc:100
At the Crossroads of Knowledge
Undoing the Patriarchy with the Pombagira
Kuna, Marcelo
Bruns, Claudia
von Stuckrad, Kocku
Pombagira
Afro-brasilianische Religionen
Spirituelle Mestizaje
Abyssale Linien
Feminismen
Intersektionalität
Pombagira
Afro-Brazilian religions
Spiritual mestizaje
Abyssal lines
Feminism(s)
Intersectionality
130 Parapsychologie und Okkultismus
100 Philosophie, Parapsychologie und Okkultismus, Psychologie
210 Religionsphilosophie und Religionstheorie
149 Andere philosophische Systeme und Positionen
290 Andere Religionen
981 Brasilien
940 Geschichte Europas
792 Bühnenkunst
306 Kultur und Institutionen
ddc:130
ddc:100
ddc:210
ddc:149
ddc:290
ddc:981
ddc:940
ddc:792
ddc:306
"At the Crossroads of Knowledge" ist eine Masterarbeit, die in einem dialogischen und künstlerischen Ansatz für die Verleihung des akademischen Grades Master of Arts in Kulturwissenschaften an der Humboldt-Universität zu Berlin im Jahr 2023 erstellt wurde. Entstanden aus der Verbindung scheinbar disparater Wissensgebiete wie Religion, Spiritualität, (westliche moderne) Wissenschaft, okkulte Wissenschaften, Kunsttheorie und Ästhetik und darüber hinaus, ist diese Publikation ein feministisches Unterfangen gegen des Patriarchats durch die Wiederverzauberung der Welt (aufbauend auf der Kritik an 'die Entzauberung der Welt', Max Weber 1921). Die Bedeutung dieses Bandes liegt in seinem dekolonialen Vorschlag einer verkörperten "spirituellen Mestizaje" (Gloria Anzaldúa, 1987; Theresa Delgadillo, 2011) durch den spirituell-wissenschaftlichen Prozess der Rückgängigmachung des kapitalistischen patriarchalischen Disziplinardenkens, in der Hoffnung, eine echte "Emanzipation der subalternen Klassen" (Antonio Gramsci 1971) zu erreichen, insbesondere die Emanzipation der Frauen und ihres angestammten Wissens über das Okkulte (das Ungeheure). Dieses Werk ist mehr als ein poppiger Hors d'ouevre-Revisionismus der Hexenverfolgung, es ist ein Morgengesang der Ausgegrenzten im Gefolge einer neuen historischen Periode, die von feministischen Revolutionen geprägt ist.
“At the Crossroads of Knowledge” is a Master's Thesis created in a dialogical and artistic approach for the award of the academic degree Master of Arts in Cultural Studies by the Humboldt University of Berlin in 2023. Created from the conjoining of seemingly disparate fields of knowledge, such as Religion, Spirituality, (Western modern) Science, Occult Sciences, Art Theory and Aesthetics, and beyond, this publication is a feminist undertaking against the Patriarchy through the reenchantment of the world (building upon criticisms on 'die Entzauberung der Welt', Max Weber 1921). The importance of this volume lies in its decolonial proposal of an embodied 'spiritual mestizaje' (Gloria Anzaldúa, 1987; Theresa Delgadillo, 2011) through the spiritual-scientific process of undoing capitalist patriarchal disciplinary thinking, in the hopes of achieving a true “emancipation of the subaltern classes” (Antonio Gramsci, 1971), especially the emancipation of women and their ancestral knowledge of the Occult. More than a pop hors d’ouevre revisionism of the Witch Hunts, this work is a dawn song from the marginalised, in the wake of a new historical period marked by feminist revolutions.
PORTUGUÊS: "Na Encruzilhada do Conhecimento" é uma tese de mestrado criada em uma abordagem dialógica e artística para a obtenção do título acadêmico de Mestrado em Estudos Culturais pela Universidade Humboldt de Berlim, em 2023. Criada a partir da junção de campos aparentemente díspares do conhecimento, tais como Religião, Espiritualidade, Ciência (ocidental moderna), Ciências Ocultas, Teoria da Arte e Estética, e mais além, esta publicação é um empreendimento feminista contra o Patriarcado através do reencantamento do mundo (com base em críticas sobre 'die Entzauberung der Welt', Max Weber 1921). A importância deste volume reside em sua proposta decolonial de uma "mestiçagem espiritual" (Gloria Anzaldúa, 1987; Theresa Delgadillo, 2011) através do processo espiritual-científico de desfazer o pensamento disciplinar capitalista patriarcal, na esperança de alcançar uma verdadeira "emancipação das classes subalternas" (Antonio Gramsci, 1971), especialmente a emancipação das mulheres e seu conhecimento ancestral do ocultismo. Mais do que um pop hors d'ouevre em revisionismo da caça às bruxas, este trabalho é uma canção da alvorada dos marginalizados, na esteira de um novo período histórico marcado por revoluções feministas.
2023-04-27
masterThesis
doc-type:masterThesis
http://edoc.hu-berlin.de/18452/27118
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/27118-7
http://dx.doi.org/10.18452/26245
eng
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/98972020-03-07T04:17:04Zcom_18452_25col_18452_26textPublicationprimusopen_accessddc:290doc-type:conferenceObjectddc:340
A Constitution for AfghanistanWomen´s Rights
Equality as Constitutional Goal
Baer, Susanne
Conference
Afghanistan
Democratic Development
Womens Rights
Susanne Baer
290 Andere Religionen
340 Recht
ddc:290
ddc:340
Peer Reviewed
Constitution and Civil Society: Essential Elements of, Bad Honnef, 01.12.2002 -
2002-01-01
conferenceObject
doc-type:conferenceObject
http://edoc.hu-berlin.de/18452/9897
urn:nbn:de:kobv:11-10067134
http://dx.doi.org/10.18452/9245
eng
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin, Juristische Fakultät
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/234602021-04-17T03:28:49Zcom_18452_25col_18452_26doc-type:articlestatus-type:publishedVersiontextPublicationprimusopen_accessddc:300ddc:290
The Paradox of Equal Belonging of Muslims
Canan, Coskun
Foroutan, Naika
290 Andere Religionen
300 Sozialwissenschaften
ddc:290
ddc:300
The goal of this article is to demonstrate the paradox of equal belonging of Muslims. Adapting Axel Honneth and Ferdinand Sutterlüty’s model of normative paradox, we show how the ongoing process of social integration of Muslims produces reverse effects of disrespect. The refusal to grant fundamental rights to minorities calls into question not only the recently created image of Germany as a new nation of immigrants, but also constitutional principles of the democratic state. While German legislation clearly protects the rights of minorities, when it comes to the attitudes of the population in Germany toward Muslims as the biggest religious minority in the country, there is a reservoir of antidemocratic attitudes that must be taken into account. This article presents the first results of a representative telephone survey conducted among German citizens, with more than 8,000 respondents.
2016
article
doc-type:article
publishedVersion
http://edoc.hu-berlin.de/18452/23460
urn:nbn:de:kobv:11-110-18452/23460-3
http://dx.doi.org/10.18452/22484
2325-839X
eng
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin
oai:edoc.hu-berlin.de:18452/143392022-06-07T10:51:24Zcom_18452_25col_18452_26ddc:700textPublicationprimusopen_accessddc:300ddc:290doc-type:bookddc:200
Umbanda
Eine Religion zwischen Candomblé und Kardezismus, Über Synkretismus im städtischen Alltag Brasiliens
Scharf da Silva, Inga
Afroamerikanische Religion
Stadtethnologie
Religionsethnologie
290 Andere Religionen
700 Künste
200 Religion
300 Sozialwissenschaften
ddc:290
ddc:700
ddc:200
ddc:300
Erstveröffentlichung im LIT-Verlag, Hamburg 2004. Unveränderte virtuelle Zweitveröffentlichung,Humboldt Universität Berlin, Berlin 2017.
Die Umbanda als urbane Religion definiert sich auf repräsentativer Ebene durch ihre Dachverbände und auf der religiösen Alltagsebene durch die autonomen terreiros, dem religiösen Raum, als synkretistisch und undogmatisch. In Anlehnung an das Konzept der Rassendemokratie von Gilberto Freyre, welches er Anfang der 1930er Jahre zur Legitimation eines brasilianischen Nationalcharakters entwickelt hat, stellt sie sich als eine typisch brasilianische Religion dar, die sich durch die harmonische Vereinigung aller kulturellen (Rand-)Gruppen der Gesellschaft charakterisiert.
Peer Reviewed
2004-01-01
book
doc-type:book
http://edoc.hu-berlin.de/18452/14339
urn:nbn:de:kobv:11-100244202
http://dx.doi.org/10.18452/13687
ger
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
application/pdf
Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät I