[Seite 22↓]

Literaturverzeichnis

[1]Sutton, A. J. und Abrams, K. R. (2001): Bayesian methods in meta-analysis and evidence synthesis, Stat Methods Med Res (Band 10), Nr. 4, Seite 277-303.

[2]Bruckenberger, Ernst (2001): Herzbericht 2000, Medizinische Hochschule Hannover

[3]Nagel, E.; Lehmkuhl, H. B.; Bocksch, W.; Klein, C.; Vogel, U.; Frantz, E.; Ellmer, A.; Dreysse, S. und Fleck, E. (1999): Noninvasive diagnosis of ischemia-induced wall motion abnormalities with the use of high-dose dobutamine stress MRI: comparison with dobutamine stress echocardiography, Circulation (Band 99), Nr. 6, Seite 763-70.

[4]Schwitter, J.; Nanz, D.; Kneifel, S.; Bertschinger, K.; Buchi, M.; Knusel, P. R.; Marincek, B.; Luscher, T. F. und von Schulthess, G. K. (2001): Assessment of myocardial perfusion in coronary artery disease by magnetic resonance: a comparison with positron emission tomography and coronary angiography, Circulation (Band 103), Nr. 18, Seite 2230-5.

[5]Sensky, P. R.; Jivan, A.; Hudson, N. M.; Keal, R. P.; Morgan, B.; Tranter, J. L.; de Bono, D.; Samani, N. J. und Cherryman, G. R. (2000): Coronary artery disease: combined stress MR imaging protocol-one-stop evaluation of myocardial perfusion and function, Radiology (Band 215), Nr. 2, Seite 608-14.

[6]Wahl, A; Roethemeyer, S; Paetsch, I; Huehns, S; Fleck, E und Nagel, E (2002): Simultaneous assessment of wall motion and myocardial perfusion during high dose dobutamine stress MRI improves diagnostis of ischemia in patients with known coronary artery disease, J Cardiovasc Magn Reson (Band 4), Seite 136-137 (abstract).

[7]Thiele, H.; Nagel, E.; Paetsch, I.; Schnackenburg, B.; Bornstedt, A.; Kouwenhoven, M.; Wahl, A.; Schuler, G. und Fleck, E. (2001): Functional cardiac MR imaging with steady-state free precession (SSFP) significantly improves endocardial border delineation without contrast agents, J Magn Reson Imaging (Band 14), Nr. 4, Seite 362-7.

[8]Schiller, N. B.; Shah, P. M.; Crawford, M.; DeMaria, A.; Devereux, R.; Feigenbaum, H.; Gutgesell, H.; Reichek, N.; Sahn, D.; Schnittger, I. und et al. (1989): Recommendations for quantitation of the left ventricle by two-dimensional echocardiography. American Society of Echocardiography Committee on Standards, Subcommittee on Quantitation of Two-Dimensional Echocardiograms, J Am Soc Echocardiogr (Band 2), Nr. 5, Seite 358-67.

[9]Picano, E.; Mathias, W. Jr.; Pingitore, A.; Bigi, R. und Previtali, M. (1994): Safety and tolerability of dobutamine-atropine stress echocardiography: a prospective, multicentre study. Echo Dobutamine International Cooperative Study Group, Lancet (Band 344), Nr. 8931, Seite 1190-2.

[10]Frahm, J.; Haase, A. und Matthaei, D. (1986): Rapid NMR imaging of dynamic processes using the FLASH technique, Magn Reson Med (Band 3), Nr. 2, Seite 321-7.

[11]Crelier, G. R.; Fischer, S. E.; Kunz, P.; Arm, E. und Boesiger, P. (1994): Real-time image reconstruction system for interventional magnetic resonance surgery, Technol Health Care (Band 2), Nr. 4, Seite 267-73.


[Seite 23↓]

[12]Bornstedt, A.; Nagel, E.; Schalla, S.; Schnackenburg, B.; Klein, C. und Fleck, E. (2001): Multi-slice dynamic imaging: complete functional cardiac MR examination within 15 seconds, J Magn Reson Imaging (Band 14), Nr. 3, Seite 300-5.

[13]Nagel, E.; Schneider, U.; Schalla, S.; Ibrahim, T.; Schnackenburg, B.; Bornstedt, A.; Klein, C.; Lehmkuhl, H. B. und Fleck, E. (2000): Magnetic resonance real-time imaging for the evaluation of left ventricular function, J Cardiovasc Magn Reson (Band 2), Nr. 1, Seite 7-14.

[14]Schalla, S.; Klein, C.; Paetsch, I.; Lehmkuhl, H.; Bornstedt, A.; Schnackenburg, B.; Fleck, E. und Nagel, E. (2002): Real-Time MR image acquisition during high-dose dobutamine hydrochloride stress for detecting left ventricular wall-motion abnormalities in patients with coronary arterial disease, Radiology (Band 224), Nr. 3, Seite 845-51.

[15]Nagel, E.; Lehmkuhl, H. B.; Klein, C.; Schneider, U.; Frantz, E.; Ellmer, A.; Bocksch, W.; Dreysse, S. und Fleck, E. (1999): [Influence of image quality on the diagnostic accuracy of dobutamine stress magnetic resonance imaging in comparison with dobutamine stress echocardiography for the noninvasive detection of myocardial ischemia], Z Kardiol (Band 88), Nr. 9, Seite 622-30.

[16]Nagel, E.; Lorenz, C.; Baer, F.; Hundley, W. G.; Wilke, N.; Neubauer, S.; Sechtem, U.; van der Wall, E.; Pettigrew, R.; de Roos, A.; Fleck, E.; van Rossum, A.; Pennell, D. J. und Wickline, S. (2001): Stress cardiovascular magnetic resonance: consensus panel report, J Cardiovasc Magn Reson (Band 3), Nr. 3, Seite 267-81.

[17]Föll, D; Kaluza, A; Bornstedt, B; Lüchinger, R; Wahl, A und Nagel, E (2002): Myokardiales Tagging bei ischämischer Herzerkrankung unter hochdosierter Dobutamingabe., Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Mannheim.

[18]Nagel, E.; al-Saadi, N. und Fleck, E. (2000): Cardiovascular magnetic resonance: myocardial perfusion, Herz (Band 25), Nr. 4, Seite 409-16.

[19]Al-Saadi, N.; Nagel, E.; Gross, M.; Bornstedt, A.; Schnackenburg, B.; Klein, C.; Klimek, W.; Oswald, H. und Fleck, E. (2000): Noninvasive detection of myocardial ischemia from perfusion reserve based on cardiovascular magnetic resonance, Circulation (Band 101), Nr. 12, Seite 1379-83.

[20]Wilke, N.; M., Jerosch-Herold; Stillman, A. E.; Kroll, K.; Tsekos, N.; Merkle, H.; Parrish, T.; Hu, X.; Wang, Y.; Bassingthwaighte, J. und et, a. l. (1994): Concepts of myocardial perfusion imaging in magnetic resonance imaging., Magn Reson Q (Band 10), Nr. 4, Seite 249-86.

[21]Keijer, J. T.; van Rossum, A.C.; van Eenige, M.J.; Karreman, A. J.; Hofman, M. B.; Valk, J. und Visser, C. A. (1995): Semiquantitation of regional myocardial blood flow in normal human subjects by first-pass magnetic resonance imaging., Am Heart J (Band 130), Nr. 4, Seite 893-901.

[22]Fischer, S.E.; Wickline, S.A. und Lorenz, C.H. (1996): Multiple slice hybrid imaging sequence for myocardial perfusion measurement, Proceedings of the International Society for Magnetic Resonance in Medicine, New York.

[23]Nagel, E; Al-Saadi, N; Foerster, S; Paetsch, I; Schalla, S; Klein, C; Schneider, U; Schnackenburg, B; Bornstedt, A; Lehmkuhl, HB und Fleck, E (1999): Magnetic resonance mycoardial perfusion reserve for the detection of coronary artery disease: experience in 139 patients, J Cardiovasc Magn Reson (Band 1), Seite 328-329 (abstract).


[Seite 24↓]

[24]Nagel, E; Paetsch, I und Fleck, E (2001): Assessment of stress induced reduction of subendocardial ischemia in patients with coronary artery disease with magnetic resonance imaging, Circulation (Band 105), Seite (abstract).

[25]Breeuwer, M; Quist, M; Spreeuwers, L; Paetsch, I; Al-Saadi, N und Nagel, E (2001): Toward automatic quantitative analysis of cardiac MR perfusion images, CARS, Berlin.

[26]Eichstaedt, H. W.; Felix, R.; Dougherty, F. C.; Langer, M.; Rutsch, W. und Schmutzler, H. (1986): Magnetic resonance imaging (MRI) in different stages of myocardial infarction using the contrast agent gadolinium-DTPA, Clin Cardiol (Band 9), Nr. 11, Seite 527-35.

[27]Wu, K. C.; Zerhouni, E. A.; Judd, R. M.; Lugo Olivieri, C. H.; Barouch, L. A.; Schulman, S. P.; Blumenthal, R. S. und Lima, J. A. (1998): Prognostic significance of microvascular obstruction by magnetic resonance imaging in patients with acute myocardial infarction, Circulation (Band 97), Nr. 8, Seite 765-72.

[28]Kim, R. J.; Wu, E.; Rafael, A.; Chen, E. L.; Parker, M. A.; Simonetti, O.; Klocke, F. J.; Bonow, R. O. und Judd, R. M. (2000): The use of contrast-enhanced magnetic resonance imaging to identify reversible myocardial dysfunction, N Engl J Med (Band 343), Nr. 20, Seite 1445-53.

[29]Paetsch, I; Wahl, A; Gollesch, A; Hettwer, S; Fleck, E und Nagel, E (2002): MRI predicts remodeling in patients with acute revascularized myocardial infarction, J Cardiovasc Magn Reson (Band 4), Nr. 1, Seite 23 (abstract).

[30]Grebe, O; Paetsch, I; Herkommer, B; Schnackenburg, B; Hombach, V und Nagel, E (2002): Optimierte Infarktabbildung mit Magnetresonanztomographie, Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Mannheim.

[31]Manning, W. J.; Li, W. und Edelman, R. R. (1993): A preliminary report comparing magnetic resonance coronary angiography with conventional angiography, N Engl J Med (Band 328), Nr. 12, Seite 828-32.

[32]Botnar, R. M.; Stuber, M.; Kissinger, K. V. und Manning, W. J. (2000): Free-breathing 3D coronary MRA: the impact of "isotropic" image resolution, J Magn Reson Imaging (Band 11), Nr. 4, Seite 389-93.

[33]Wang, Y; Johnston, D.L.; Riederer, S.J. und Ehman, R.L. (1996): Adaptive motion correction for real-time navigator gated coronary MR angiography, Proceedings of the ISMRM, New York.

[34]Nagel, E.; Bornstedt, A.; Schnackenburg, B.; Hug, J.; Oswald, H. und Fleck, E. (1999): Optimization of realtime adaptive navigator correction for 3D magnetic resonance coronary angiography, Magn Reson Med (Band 42), Nr. 2, Seite 408-11.

[35]Botnar, R. M.; Stuber, M.; Danias, P. G.; Kissinger, K. V. und Manning, W. J. (1999): Improved coronary artery definition with T2-weighted, free-breathing, three-dimensional coronary MRA, Circulation (Band 99), Nr. 24, Seite 3139-48.

[36]Kim, W. Y.; Danias, P. G.; Stuber, M.; Flamm, S. D.; Plein, S.; Nagel, E.; Langerak, S. E.; Weber, O. M.; Pedersen, E. M.; Schmidt, M.; Botnar, R. M. und Manning, W. J. (2001): Coronary magnetic resonance angiography for the detection of coronary stenoses, N Engl J Med (Band 345), Nr. 26, Seite 1863-9.

[37]Nagel, E. (2001): Magnetic resonance imaging of coronary artery occlusions with navigator technique - comment, Int J Cardiovascular Imaging (Band 18), Seite 213-215.


[Seite 25↓]

[38]Weiger, M.; Bornert, P.; Proksa, R.; Schaffter, T. und Haase, A. (1997): Motion-adapted gating based on k-space weighting for reduction of respiratory motion artifacts, Magn Reson Med (Band 38), Nr. 2, Seite 322-33.

[39]Manke, D.; Boernert, P.; Nehrke, K.; Nagel, E. und Doossel, O. (2001): Accelerated coronary MRA by simultaneous acquisition of multiple 3D stacks, J Magn Reson Imaging (Band 14), Nr. 4, Seite 478-83.

[40]Klein, C.; Nagel, E.; Schnackenburg, B.; Bornstedt, A.; Schalla, S.; Hoffmann, V.; Lehning, A. und Fleck, E. (2000): The intravascular contrast agent Clariscan (NC 100150 injection) for 3D MR coronary angiography in patients with coronary artery disease, Magma (Band 11), Nr. 1-2, Seite 65-7.

[41]Paetsch, I; Huber, M; Stuber, M; Cavagna, F; Schnackenburg, B; Bornstedt, A; Boesiger, P; Nagel, E und Fleck, E (2002): 3-dimensionale MR-Koronarangiographie (3D-MR-Koro) mit gadoliniumhaltigen intravaskulären Kontrastmittel: Phase I Studie mit B22956., Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Mannheim.

[42]Nagel, E; Herborn, C; Paetsch, I; Klein, C; Hunold, P und Barkhausen, J (2002): MR Koronarangiographie mit dem intravaskulären Kontrastmittel Gadomer 17: Ergebnisse einer bizentrischen Phase Ia Studie., Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Mannheim.

[43]Nagel, E; Klein, C; Paetsch, I; Meuer, K und NC205-MC-participants (2002): Ergebnisse der prospektiven internationalen Phase II Multicenterstudie zur magnetresonanztomographischen Darstellung der Koronararterien zur Erkennung von Koronararterienstenosen mit CLARISCAN., Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Mannheim.

[44]Hofman, M. B.; Visser, F. C.; van Rossum, A. C.; Vink, Q. M.; Sprenger, M. und Westerhof, N. (1995): In vivo validation of magnetic resonance blood volume flow measurements with limited spatial resolution in small vessels, Magn Reson Med (Band 33), Nr. 6, Seite 778-84.

[45]Nagel, E.; Bornstedt, A.; Hug, J.; Schnackenburg, B.; Wellnhofer, E. und Fleck, E. (1999): Noninvasive determination of coronary blood flow velocity with magnetic resonance imaging: comparison of breath-hold and navigator techniques with intravascular ultrasound, Magn Reson Med (Band 41), Nr. 3, Seite 544-9.

[46]Nagel, E.; Hug, J.; Bunger, S.; Bornstedt, A.; Schnackenburg, B.; Wellnhofer, E.; Klein, C.; Thouet, T.; Schalla, S. und Fleck, E. (1998): Coronary flow measurements for evaluation of patients after stent implantation, Magma (Band 6), Nr. 2-3, Seite 184-5.

[47]Hug, J.; Nagel, E.; Bornstedt, A.; Schnackenburg, B.; Oswald, H. und Fleck, E. (2000): Coronary arterial stents: safety and artifacts during MR imaging, Radiology (Band 216), Nr. 3, Seite 781-7.


[Seite 26↓]


© Die inhaltliche Zusammenstellung und Aufmachung dieser Publikation sowie die elektronische Verarbeitung sind urheberrechtlich geschützt. Jede Verwertung, die nicht ausdrücklich vom Urheberrechtsgesetz zugelassen ist, bedarf der vorherigen Zustimmung. Das gilt insbesondere für die Vervielfältigung, die Bearbeitung und Einspeicherung und Verarbeitung in elektronische Systeme.
DiML DTD Version 4.0Zertifizierter Dokumentenserver
der Humboldt-Universität zu Berlin
HTML-Version erstellt am:
08.06.2005