Ausgabe 3.2018 / Renaissance

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Diese Ausgabe bietet nach dem Heft 1/2018 weitere Beiträge zu dem Komplex „Original – Kopie – Fälschung“. Der thematische Bogen dieser Nummer spannt sich von der Kopie als selbstverständlicher künstlerischer Praxis in der traditionellen Malerei Chinas über die Nachahmung der prestigeträchtigen Signatur Albrecht Dürers im 16. und 17. Jahrhundert bis hin zu den vielfältigen technischen Analysemöglichkeiten, die heutzutage Anwendung finden, um die Herkunft eines Kunstwerks zu klären. This issue follows up on the topic of nr. 1/2018 “Original – copy – forgery”. Articles concentrate on topics such as copy as a common trend in Chinese paintings between the 14th and the 17th century, faking Albrecht Dürer’s signature in the 16th and 17th century, and possibilities of technical analysis concerning the provenance of an art work. REDAKTION: Angela Dressen, Susanne Gramatzki, Berenike Knoblich

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  • Publication
    At the End of the Stream: Copy in 14 th to 17 th Century China
    Xu, Dan
    In traditional Chinese art, copying masterpieces was widely practiced, the famous works existed in numerous versions through the ages when copies of copies, and copies of copies of copies (of copies) functioned as models for ensuing generations. Restricted by the material and the nature of painting and calligraphy, copy in China has never carried such dark connotations as it does in the West. The lack of the consensus of uniqueness and originality, resulted in paintings in series, as well as in countless “after manner” and homage versions. This article is concerned with the phenomenon of copy making in 14th to 17th century China. The discourse is led by a series of essential questions: Who were the copyists? What was the purpose or motivation? Who were the end-users? What messages do the copies convey? Answers to those questions unfold a panorama of the Chinese art history revolved around the employment of picture.
  • Publication
    Das Dürer-Monogramm als Gegenstand der Nachahmung im 16. und frühen 17. Jahrhundert
    Tschetschik-Hammerl, Ksenija
    Albrecht Dürers zahlreiche Selbstdarstellungen zeugen von der steten Bemühung des Nürnbergers, in seiner Kunst persönliche Präsenz zu wahren. Diesem Zwecke diente auch das wohlbekannte Dürer-Monogramm, welches der Künstler konsequent verwendete und insbesondere in den druckgrafischen Kompositionen zu einem Substitut seiner selbst verlebendigte. Dürer verlieh seinen Initialen eine außergewöhnliche Wirkungsmacht, welche Künstler aus mehreren Generationen und Regionen zur Nachahmung anregte. Heinrich Aldegrever, Albrecht Altdorfer, Ambrosius Bosschaert d.Ä. und Hans Hoffmann nutzten die Nachahmung des Dürer-Monogramms, um Aussagekraft und Wirkungspotenzial ihrer eigenen Kunst zu erhöhen. Gemeinsam ist allen Nachahmungsformen des Dürerschen Monogramms die raffinierte Instrumentalisierung des Täuschungseffekts zur Herausstellung der eigenen künstlerischen Position und eigener malerischer Virtuosität. Eine wenn auch kurzzeitige Verwechselung mit Dürer konnte beispielsweise Heinrich Aldegrevers Anspruch auf die Nachfolge des berühmten Meisters effektvoll als berechtigt erweisen. Die Vortäuschung des Dürer-Signets in den Monogrammierungen Altdorfers, Bosschaerts und Hoffmanns konnte zudem das Potenzial ihrer Kunst zur Illusion des Lebens und der Natur stärken. Im Verlauf des 20. Jahrhunderts wurden Albrecht Dürers Ruhm und die Rezeption seiner Kunst häufig zum Gegenstand kunsthistorischer Publikationen. Dabei blieb die Nachahmung des Dürer-Monogramms weitestgehend von der Forschung unbeachtet. Die vorliegende Untersuchung versucht, Sinn und Zweck verschiedener Formen der Nachahmung des Dürer-Monogramms in der Kunst des 16. und des beginnenden 17. Jahrhunderts zu klären.
  • Publication
    On Ars Geminis. Fakes, Forgeries and Copies of Medieval and Renaissance Paintings
    Artoni, Paola; Herrero-Cortell, Miquel; Raïch, Marta; Bertelli, Paolo; Pedret, Anna Victòria; Cafà, Valeria
    The LANIAC (Laboratorio di analisi non invasive su opere d’arte antica, moderna e contemporanea) of the University of Verona (Italy) and the CAEM (Centre d’Art d’Època Moderna) of the University of Lleida (Spain), two university twin centres, share their working methodologies on copies, forgeries and fakes using diferent diagnostic methods. The present paper delves with the universes of copies, fakes and forgeries. Concepts and practices like motifs reusing, pastiches confection and stylistic recreations are dealt here by displaying diferent cases of study examined by both centres. Through the technical imaging and the artistic diagnosis some conclusions on the proper identifcation of each object are drawn, in order to understand such artworks in the time and space axis and in their whole materiality and sense.
  • Publication
    The Imposed Antiquity or Time that Never Passed over Paintings
    Herrero-Cortell, Miquel; Artoni, Paola; Cafà, Valeria
    This paper delves into the techniques and procedures of forgers in order to analyze their productions. A large variety of methods are implemented: the reuse of original supports, the mixing of original parts with faked parts, and artificial aging of new materials. In sum, these ‘tricks’ consist of many strategies that aim at simulating the passing of time, to fake an object’s history through suggestive yet credible effects of aging on surfaces, which were (and are) achieved physically, chemically, or mechanically. The article focuses on the strategies employed in reusing materials, aging supports, cracking preparations, altering the pictorial films, oxidizing colors and varnishes, and feigning other pathologies such as dirt, wormwood, mold, insect depositions, and even historical restorations, with the intention of deceiving the eye, and ultimately imposing on the artworks a past that they never had. Several cases are considered, including methodological examples of paintings on panel and canvas, as well as graphic works.