Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
2006-03-09Magisterarbeit DOI: 10.18452/14072
E-Learning: Akzeptanz und Nutzerverhalten
Qualitative Analyse eines Modellprojektes mit mithelfenden Familienangehörigen im Handwerk („Handwerkerfrauen“)
Spindler, Anne Cathérine
Philosophische Fakultät IV
Die vorliegende Magisterarbeit untersucht im Rahmen eines Modellprojektes eine Gruppe, die von einem allgemeinen Vorverständnis ausgegangen, bezogen auf Vorbildung und Position, als am wenigsten qualifiziert für und interessiert an computerbasiertem Lernen erscheinen könnte. Nachdem im theoretischen Teil die Probleme von E-Learning im Allgemeinen und bezogen auf berufliche Weiterbildung herausgearbeitet worden sind, werden im empirischen Teil detailliert mittels qualitativer Interviews und flankierender quantitativer Datenerhebung das Lernverhalten der Gruppe, ihre Umwege und positiven Lernverläufe nachvollzogen. Als Ergebnis zeigt sich u. a., dass allseits propagierte Vorteile von E-Learning sich im Berufsalltag rasch ins Gegenteil kehren können; auf die auftretenden Probleme kann jedoch ein Teil der Zielgruppe adäquat in ihrem Lernverhalten reagieren.
 
The following Master’s thesis analyses the effects of computer-based learning pro-grams on subjects possessing an intermediate level of competency in the context of a pre-operating study. Given the degree of prerequisite training and the experiential seniority of intermediate level subjects, they are less suitable to and less interested in computer-based learning programmes. The theoretical section of the thesis highlights the general problems of "e-learning" for advanced vocational training. The empirical section details the learning behaviour of the class by way of qualitative interviews and flanking quantitative data collection. Together, both sections illustrate the arc of learning behaviour, its concomitant detours, and the positive path to learning. The thesis concludes that e-learning programmes, despite their widely publicised bene-fits, can easily yield diametrical results: one part of the group adjusts its learning be-haviour in an adequate way while the other group does not.
 
Files in this item
Thumbnail
spindler.pdf — Adobe PDF — 2.182 Mb
MD5: 81ec6647bf9dcd0fc71a0e2a14407051
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/14072
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/14072
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/14072">https://doi.org/10.18452/14072</a>