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2011-02-02Dissertation DOI: 10.18452/16269
Champ de tension entre littérature africaine et surréalisme
dc.contributor.authorAmor, Anis Ben
dc.date.accessioned2017-06-18T10:33:33Z
dc.date.available2017-06-18T10:33:33Z
dc.date.created2011-02-10
dc.date.issued2011-02-02
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/16921
dc.description.abstractDie surrealistische Idee hatte einen starken Einfluss auf die Begründer der Négritude-Bewegung Aimé Césaire, Léopold Sédar Senghor und Léon-Gontran Damas. Diese Beziehung ist vielfach untersucht worden. Weitgehend unberücksichtigt ist bisher die jüngere Generation afrikanischer Schiftsteller geblieben. In dieser Studie wird daher besonders exemplarisch Dambudzo Marechera behandelt, dessen Werk noch nicht unter surrealistischen Aspekten untersucht wurde. Es geht darum, die Formen der literarischen Avantgarde in Afrika südlich der Sahara in ihren surrealistischen Prägungen anhand der Poetik und Lyrik des postkolonialen simbabwischen Schriftstellers Marechera zu analysieren. Es wird das Verhältnis zwischen dem europäischen Surrealismus und den afrikanischen Literaten, insbesondere der späteren Generation untersucht und die Art der Rezeption analysiert. Der Surrealismus ist eine bedeutende Tendenz in der afrikanischen Literatur, die sich unmittelbar auf die postkolonialen Realitäten bezieht und verdient es daher, in weit stärkerem Maße als bisher, beachtet zu werden.ger
dc.description.abstractThe surrealistic idea has surely had a great influence on the founders of the Négritude-Movement. We are able to find it in the works and poetics of Césaire, Senghor and Damas, and especially in the surrealistically orientated review Tropiques as well as in the critical reception of the African literature. The first alliance of the representatives of the first generation of African poets with Surrealism is due to some of their shared objectives such as the questioning of the colonial system, the critic of colonialism and the recovery and revalorization of the African cultural heritage. The first African poets like Senghor, Césaire and Damas tried to incorporate and apply the surrealistic program to their proper context in order to achieve their own targets, such as: poetically, like Rimbaud declared, to change life and politically, like Marx stated, to change the world. The relationship between Surrealism and African literature presents the main subject of this paper. The dissertation treats particularly authors, who have not yet been examined from a surrealistic point of view. Concerning this thesis, Dambudzo Marechera is regarded above all as an exemplary representative for new literary avant-garde writing from Africa. The area of research for this study is limited most notably on forms of literary Avant-gardes in Africa south of the Sahara and most of all on surrealistic forms. This will be examined by the means of artistic conceptions and philosophy as well as poetic extracts of the postcolonial Zimbabwean writer, which will demonstrate the tendencies of a new trend of writing. The dissertation examines the relationship between European Surrealism and African poetry stemmed from the first and later generations of African writers through Césaire and Marechera. Additionally, it presents a pleadge for pushing the boundaries of research in the field of Surrealisms of African literature and awakening the interest for more research concerning the topic of this paper.eng
dc.language.isofre
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät III
dc.rightsNamensnennung - Keine kommerzielle Nutzung - Keine Bearbeitung
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/
dc.subjectAfrikanischer Surrealismusger
dc.subjectAfrikanische Lyrikger
dc.subjectDambudzo Marecherager
dc.subjectFormen literarischer Avantgardeger
dc.subjectSurrealismus und Négritudeger
dc.subjectAfrican Surrealismeng
dc.subjectAfrican Poetryeng
dc.subjectDambudzo Marecheraeng
dc.subjectLiterary Avant-gardeseng
dc.subjectSurrealism and Négritudeeng
dc.subject.ddc490 Andere Sprachen
dc.titleChamp de tension entre littérature africaine et surréalisme
dc.typedoctoralThesis
dc.subtitleD'Aimé Césaire à Dambudzo Marechera
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-100180703
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-100211639
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-100211644
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/16269
dc.identifier.alephidBV037217151
dc.date.accepted2010-04-21
dc.contributor.refereeVeit-Wild, Flora
dc.contributor.refereeGehrmann, Susanne
dc.subject.dnb58 Sprach- und Literaturwissenschaft sonstiger Sprachen
dc.subject.rvkEP 20015
local.edoc.pages238
local.edoc.type-nameDissertation
local.edoc.institutionPhilosophische Fakultät III

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