Chinas Hochschulen im Weltbildungssystem:
Analyse von Internationalisierungsstrategien und -absichten anhand von drei Fallbeispielen
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät
Bis es im 19. Jahrhundert in die globale Peripherie abgedrängt wurde, war China selbst Zentrum eines ostasiatischen Weltsystems. Seither versucht das „Reich der Mitte“ die frühere Zentrumsposition innerhalb des modernen Weltsystems wiederzuerlangen. Hochschulbildung, ein ausländischer Import des späten 19. Jahrhunderts, dient der Modernisierung des Landes und spielt eine wichtige Rolle im Nationswerdungsprozess des Landes. In der jüngsten Vergangenheit fanden Veränderungen enormen Ausmaßes im chinesischen Hochschulsystem statt. Offizielle Forschungs- und Innovationsdaten deuten auf einen raschen Aufschluss Chinas an die Leistungen westlicher Industrienationen hin. Gemäß der Zielvorgaben der Entscheidungsträger in der Bildungspolitik hat die VR China nicht nur einen Aufholkurs, sondern einen Überholkurs eingeschlagen. China ist nicht mehr nur das wichtigste Herkunftsland für international mobile Studierende, sondern es will auch zu einem der wichtigsten Gastländer werden. Neue Stipendienprogramme (incoming wie outgoing) und Programme zur Rückgewinnung chinesischer Talente aus dem Ausland wurden eingerichtet. Zahlreiche internationale Kooperationsprogramme bieten „ausländische Bildung” innerhalb chinesischer Grenzen als Bereicherung des nationalen Bildungsangebots an. Gleichzeitig strebt China zunehmend danach eigene nationale Bildungsangebote am Weltbildungsmarkt zu etablieren.
Die vorliegende Arbeit stellt einen Beitrag zur Positionsbestimmung Chinas im globalen Kontext dar. Zu diesem Zweck wurden statistische Daten durch Aussagen aus semi-strukturierten narrativen Interviews mit Akademikern und Entscheidungsträgern der chinesischen Hochschulbildung ergänzt. Die meisten befragten Experten arbeiten an einer von drei strukturell sehr unterschiedlichen chinesischen Hochschule, die dieser Arbeit als Fallbeispiele dienen. Bei den Fallbeispielen handelt es sich um die Tsinghua-Universität, die Qiqihar-Universität und die Xi’an Jiaotong Liverpool University. China used to be a core country within an East-Asian world-system but was forced into periphery status during the 19th century. Ever since China strives to regain its former core position within the modern world-system. University education, a foreign import of the late 19th century, has become an important tool for China’s endeavor for modernization and nation building. In recent years the Chinese higher education landscape was subject to gigantic changes. Official research and innovation data seem to indicate a rapid affiliation with the achievements of western industrialized nations. Following the agenda of decision-makers in educational policy in the People’s Republic, the suggested course of action would be to overtake, not just to catch up: By 2020 technology imports should sink to under 30 per cent; in the same year China would like to receive a half million international students and thus become not only the most important sending country for international students, but also an important host country. New scholarship programs (incoming and outgoing) as well as programs to recover Chinese talent from abroad, were established. A multitude of international cooperation programs have been created to provide “foreign education“ within Chinese borders to further enrich the Chinese landscape of higher education. At the same time China also urges to establish its own brand of higher education abroad.
This dissertation represents a contribution to determine the position of Chinese higher education within its global context. Statistical data is completed by semi-structured narrative interviews with academics and decision makers in Chinese higher education. Most interviewees are working at one of three structurally quite different institutions of higher education in China that serve as case studies in the thesis: Tsinghua University, Qiqihar University and Xi’an Jiaotong Liverpool University.
Files in this item
Related Items
Show related Items with similar Title, Author, Creator or Subject.
-
2010-01-28ZeitschriftenartikelUniversity museums in a university town: University of Tartu Museums in the service of the local community Mägi, ReetUniversity museums bring academic potential to bear on community development in culture, education and tourism. Tartu as the seat of Estonia’s oldest and only classical university provides an excellent example of this. ...
-
2018RezensionMichel Mohr: Buddhism, Unitarianism, and the Meiji Competition for Universality. Cambridge (Massachusetts) und London: Harvard University Asia Center 2014 (Harvard East Asian Monographs, 351). xxii, 324 S. ISBN 978-0-6740-6694-6. Döll, Steffen
-
2014-06-01RezensionEugene M. Avrutin / Valerii Dymshits / Ivanov et al. [Eds.], Photographing the Jewish Nation. Pictures from S. An-sky’s Ethnografic Expeditions. (Tauber Institute for the Study of European Jewry Series.) Waltham, Mass./Hanover/London, Brandeis University Press/University Press of New England 2012 Wiese, StefanSammelrezension zu: Eugene M. Avrutin / Valerii Dymshits / Alexander Ivanov et al. [Eds.], Photographing the Jewish Nation. Pictures from S.An-sky’s Ethnografic Expeditions. (Tauber Institute for the Study of European ...