Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Erstveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Erstveröffentlichungen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Erstveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Erstveröffentlichungen
  • View Item
2018-03-13Berichte und sonstige Texte DOI: 10.18452/18925
Italienische Künstler in der Deutschen Akademie Villa Massimo in Rom (1947-1957)
Knigge, Jobst C.
Humboldt-Universität (insgesamt)
Die Deutsche Akademie Villa Massimo in Rom war in ihrer über 100-jährigen Geschichte zwei Mal in Folge der beiden Weltkriege von den Italienern beschlagnahmt. Nach 1945 wurden für zehn Jahre italienische Künstler in die Ateliers und Wohnungen der Akademie einquartiert. Die vorliegende Arbeit stellt die Umstände der Zwangsverwaltung, die verschiedenen Künstler, die Situation der italienischen Kunst in dieser Periode, die besondere Atmosphäre der Künstlergemeinschaft dar. Die Villa Massimo wurde zu einem Treff- und Kristallisationspunkt für die römische Kunstszene der Jahre 1947-1957. Ein Kapitel schildert die schwierigen Verhandlungen um die Rückerstattung der Akademie an die Bundesrepublik. Einen breiten Raum nimmt die fotografische Dokumentation ein.
 
During its more than 100 years of history the German Academy Villa Massimo in Rome was twice confiscated by the Italians following the two World Wars. After 1945 Italian artists were accommodated in the studios and apartments of the Academy for ten years. The present work presents the circumstances of the sequestration, the various artists, the situation of Italian art during this period, the special atmosphere of the artists' community. Villa Massimo became a meeting and crystallization point for the Roman art scene of the years 1947-1957. One chapter describes the difficult negotiations for the restitution of the Academy to the Federal Republic of Germany. The text is accompanied by photographic documentation.
 
Files in this item
Thumbnail
2018 Knigge - Villa Massimo Italien.pdf — Adobe PDF — 9.865 Mb
MD5: da3608e480b378ab6c253abd05c7a23d
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY 3.0 DE) Namensnennung 3.0 Deutschland(CC BY 3.0 DE) Namensnennung 3.0 Deutschland
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/18925
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/18925
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/18925">https://doi.org/10.18452/18925</a>