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The role of Latin in multilingual learners’ strategies
Research on third language acquisition and multilingualism found consistent evidence that metacognitive and metalinguistic awareness are crucial for the enhancement of different kinds of language learning strategies in multilinguals. In this article attention is directed to the difference in strategy deployment between participants with and without Latin in their repertoire as well as to the role and contribution of Latin in multiple language learning. The data used for the study stem from the longitudinal, large-scale LAILA project (Linguistic Awareness in Language Attriters) conducted at the University of Innsbruck in which young adult learners were asked to answer questions in relation to a text in a hitherto unknown language. The combination of quantitative and qualitative analysis of the think-aloud protocols show a strong tendency for advantages of those multilingual learners with Latin in their repertoire. The paper also discusses challenges of multilingualism with Latin within a modern school context. In der Forschung zu Drittspracherwerb und Mehrsprachigkeit gibt es hinreichend Evidenz für die Bedeutung von metakognitivem und metalinguistischem Bewusstsein bei der Entwicklung von verschiedenen Arten von Sprachlernstrategien. In diesem Artikel richtet sich unser Augenmerk sowohl auf den Unterschied in der Strategieanwendung zwischen TeilnehmerInnen mit und ohne Latein in ihrem Sprachrepertoire als auch auf die Rolle und den Beitrag von Latein beim mehrsprachigen Lernen. Die Daten für die Studie stammen vom longitudinalen, großangelegten LAILA (Linguistic Awareness in Language Attriters; Sprachliches Bewusstsein beim Sprachabbau) Projekt, durchgeführt an der Universität Innsbruck, bei dem junge erwachsene LernerInnen Fragen zu einem Text in einer ihr damals unbekannten Sprache beantworten. Die Kombination von quantitativer und qualitativer Analyse von Lautdenkprotokollen ergaben starke Tendenzen zur Vorteilhaftigkeit für mehrsprachige Lernende mit Latein in ihrem Repertoire. Der Artikel diskutiert auch Herausforderungen für eine Mehrsprachigkeit mit Latein in einem modernen schulischen Kontext.
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