Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Abschlussarbeiten
  • View Item
2019-04-03Bachelorarbeit DOI: 10.18452/19843
Alle Poesie geht verloren… Wenn wir sie nicht retten
Die Horntrios Johannes Brahms' und Friedrich Goldmanns
Kant, Fabian
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät
Die Arbeit analysiert Friedrich Goldmanns ›Trio für Violine, Horn und Klavier‹ (2004) als kritische Antwort auf Johannes Brahms' Horntrio op. 40 (1866). Es wird dafür argumentiert, beide Horntrios vor einem gemeinsamen Deutungshorizont sozialer Umgangsweisen auszulegen. Die spezifische Melancholie- und Fremdheitsästhetik des Brahm'schen Trio wird vor diesem Horizont als Gegenstand kritischer Umdeutung fokussiert. Die Methode der Analyse wird in Auseinandersetzung mit Salomé Voegelins Beiträgen zur Philosophy of Sound Art (2010, 2014) Bruno Haas' Konzeption funktionaler Deixis (2000, 2015) und Christian Thoraus metapherntheoretischer Perspektive auf Musikanalyse (2010) entwickelt.
 
The work analyses Friedrich Goldmann's ›Trio für Violine, Horn und Klavier‹ (2004) as a questioning answer to Johannes Brahms' horntrio op. 40 (1866). It is reasoned that both trios should be interpreted against a common background of social interaction. Brahms' trio's specific aesthetics of melancholia and foreignness are beeing focused upon as objects of critical adaption. The analytical method is developed in examination of Salomé Voegelin's contributions towards a Philosophy of Sound Art (2010, 2014) Bruno Haas' concept of functional deixis (2000, 2015) and Christian Thorau's metaphor-theoretical perspective on musical analysis (2010).
 
Files in this item
Thumbnail
bachelorarbeit_kant_fabian.pdf — Adobe PDF — 1.039 Mb
MD5: ef999b0c51c3dd95f60ba5254a2c4d96
Notes
Die Beigabe der Noten des Goldmann'schen ›Trio für Violine, Horn und Klavier‹ erfolgt mit freundlicher Genehmigung der Rechteinhaber gemäß www.friedrichgoldmann.com.
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/19843
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/19843
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/19843">https://doi.org/10.18452/19843</a>