Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2019
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2019
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2019
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2019
  • View Item
2019-04-29Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/19899
IT-Kernkompetenzen im Bachelorstudiengang "Informationswissenschaften" an der Hochschule der Medien Stuttgart
Pfeffer, Magnus cc
Die Lehrangebote im Bereich der informationstechnischen Grundlagen im Studiengang “Informationswissenschaften” an der HdM Stuttgart wurden in den vergangenen Jahren grundlegend überarbeitet und völlig neu strukturiert. Sie werden nun im “flipped classroom” Modell unterrichtet und adressieren neben fachlichen Inhalten wie Programmierung, Datenstrukturen und -verarbeitung sowie webbasierte Angebote auch nicht-fachliche Kompetenzen wie Frustrationstoleranz im Umgang mit IT, eigenständiges Arbeiten und Lernen sowie allgemeine Problemlösungsstrategien. Das Konzept konnte erfolgreich im Lehrbetrieb umgesetzt werden und wird im neu angebotenen Schwerpunkt “Daten- und Informationsmanagement” des Studiengangs weiter ausgebaut.
 
Over the last few years, the School of Information Sciences at Stuttgart Media University has profoundly changed those parts of the curriculum concerned with information technology competencies and created a completely restructured set of modules. These modules are being taught in a flipped classroom environment and cover not only topics like programming, data structures, data processing or web-based systems but also key competencies like how to develop frustration tolerance when working with IT, methods for independent learning and working as well as general problem solving strategies. This new curriculum has been successfully implemented and will be further refined in the new focus area “Data and Information Management”.
 
Files in this item
Thumbnail
AR_3278_Pfeffer_Preprint_BFP_2019.pdf — Adobe PDF — 1.372 Mb
MD5: 845052c6a8d3c66554fb4b9cebd5dc5c
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/19899
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/19899
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/19899">https://doi.org/10.18452/19899</a>