Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
2019-07-25Dissertation DOI: 10.18452/20220
Die Rezeption der ottonischen Kunst im Leoneser Königreich des 11. Jahrhunderts
Kempf, Janet
Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät
Die Kirche von San Isidoro in León besitzt einen der umfangreichsten und ambitioniertesten Kirchenschätze, der sich – aus einem Stiftungszusammenhang stammend – über die Wirren der Jahrhunderte in Europa erhalten hat. Als kulturelles Erbe des christlichen Königreiches Spanien wird der Schatz in unzähligen Beiträgen erwähnt. Wiederholt hervorgehoben wird seine Bedeutung für die Einführung und Ausbreitung des romanischen Stils auf der Iberischen Halbinsel und die damit verbundene Europäisierung der spanischen Königreiche. Aus welchen Quellen die neu eingeführten Stilmittel schöpften, wird in der Wissenschaft konträr diskutiert. Sowohl Frankreich als auch England, Byzanz und die arabische Welt werden als Vorbilder in Betracht gezogen. In den 1920er und 1930er Jahren nahmen Arthur Kingsley Porter und Manuel Gómez-Moreno erstmals an, dass die visuelle Ursprünge auch in der ottonische Kunst zu finden seien. Das Ziel der vorliegenden Dissertation ist es, dieser vor rund 100 Jahren formulierten und immer wieder aufgegriffenen Vermutung erstmalig in vertiefenden Studien kritisch nachzugehen. Die nordspanischen Könige, so die These, rezitierten die ottonisch-frühsalische Herrschaftspräsentation, um den eigenen imperialen Machtanspruch auf der Iberischen Halbinsel zu manifestieren. Mit den neuen ikonographischen Formen zog analog dazu ein neuer künstlerischer Stil ein.
 
The Church of San Isidoro in León has one of the most extensive and ambitious ecclesiastical treasures, which - based on a foundation context - has survived the turmoil of the centuries in Europe. Being a cultural heritage of the Christian Kingdom of Spain, the treasure is mentioned in countless articles. Its importance for the introduction and spread of the Romanesque style on the Iberian Peninsula and the associated Europeanization of the Spanish kingdoms is repeatedly emphasized. It is contrarily discussed in science from which sources the newly introduced stylistic devices drew. Both France and England, Byzantium and the Arab world are considered role models. In the 1920s and 1930s, Arthur Kingsley Porter and Manuel Gómez-Moreno first assumed that the visual origins were also to be found in Ottonian art. The aim of the present dissertation is to critically investigate the assumption, which was formulated around 100 years ago and has been repeatedly taken up, in-depth studies for the first time. According to the thesis, the Northern Spanish kings recited the Ottonian-early Salian rule presentation to manifest their own imperial claim to power on the Iberian Peninsula. Analogous to this, a new artistic style was introduced with the new iconographic forms.
 
Files in this item
Thumbnail
dissertation_kempf_janet.pdf — Adobe PDF — 65.74 Mb
MD5: 05c991b83714e1e5e68ed11193524b36
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/20220
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/20220
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/20220">https://doi.org/10.18452/20220</a>