Show simple item record

2019-10-18Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/20614
Fostering Compassion through Translanguaging Pedagogy in the German Willkommensklasse
dc.contributor.authorLevine, Glenn S.
dc.contributor.authorSwanson, Bridget
dc.date.accessioned2019-10-18T08:38:43Z
dc.date.available2019-10-18T08:38:43Z
dc.date.issued2019-10-18none
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/21339
dc.description.abstractThis paper identifies human compassion as an integral component of translanguaging practices that can meaningfully inform pedagogical approaches in linguistically and ethnically diverse and potentially highly fraught learning environments such as German language classes for migrants (Willkommensklassen). Derived from part of an ethnographic study of two different Willkommensklassen in Berlin that integrate translanguaging approaches, the authors examine what happens in the classroom through the lens of compassion, showing how it validates learners’ experiences and background knowledge, engages their full linguistic repertoires, and promotes socially just interactions in and potentially outside of the classroom. Activities that foster compassionate language and behavior through translanguaging are analyzed, and from these, guidelines are offered for a translanguaging pedagogy oriented toward creating affordances for compassionate language and behavior that can obtain in a variety of settings.eng
dc.description.abstractIn diesem Artikel wird für menschliches Mitgefühl als integraler Bestandteil von Translanguaging argumentiert, was die Möglichkeit bietet, didaktische Ansätze in linguistisch und ethnisch vielfältigen und unter Umständen emotionsbeladenen Lernumgebungen, wie z.B. in sog. Willkommensklassen, zu untermauern. Als Teil einer ethnografischen Studie zweier Willkommensklassen in Berlin, in der Translanguaging in den didaktischen Ansatz integriert wurde, wird hier dargelegt, wie einfühlsame Sprache und fürsorgliches Verhalten durch Translanguaging das volle sprachliche Repertoire der Lerner einsetzt und die soziale Anerkennung der Schüler, wie auch sozial gerechte Interaktionen im Klassenraum und möglicherweise außerhalb des Unterrichts, herbeiführen können. Mehrere Klassenaktivi-täten werden beschrieben und analysiert, bei denen einfühlsame Sprache und Handlung durch Translanguaging gefördert werden. Daraus abgeleitet werden didaktische Richtlinien für eine auf Translanguaging basierten Didaktik, die solche Sprache und solches Verhalten ermöglichen.ger
dc.language.isoengnone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights(CC BY-NC-ND 3.0 DE) Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitung 3.0 Deutschlandger
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/
dc.subjectcompassioneng
dc.subjectlanguage pedagogyeng
dc.subjectinclusive pedagogyeng
dc.subjectmultilingualismeng
dc.subjectmigrantseng
dc.subjectecological approacheseng
dc.subjectlanguage learningeng
dc.subjecttranslanguagingeng
dc.subjectTranslanguagingger
dc.subjectMitgefühlger
dc.subjectFremdsprachendidatikger
dc.subjectInklusionspädagogikger
dc.subjectMehrsprachigkeitger
dc.subjectMigrantinnen und Migrantenger
dc.subjectkontextsensible Ansätzeger
dc.subjectSprachenlernenger
dc.subject.ddc400 Sprachenone
dc.subject.ddc370 Bildung und Erziehungnone
dc.titleFostering Compassion through Translanguaging Pedagogy in the German Willkommensklassenone
dc.typearticle
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/21339-4
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/20614
local.edoc.pages13none
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
dc.description.versionPeer Reviewednone
dc.identifier.zdb2928970-1
dcterms.bibliographicCitation.journaltitleLanguage Education and Multilingualism - The Langscape Journalnone
dcterms.bibliographicCitation.volume2none
dcterms.bibliographicCitation.editorChristiane Fäcke, Marie-Françoise Narcy-Combes, Stephan Breidbachnone
dcterms.bibliographicCitation.pagestart167none
dcterms.bibliographicCitation.pageend179none

Show simple item record