Zur Kurzanzeige

2019-11-18Masterarbeit DOI: 10.18452/20766
Altmetrics and Open Access
dc.contributor.authorSatzinger, Lea
dc.contributor.editorPetras, Vivien
dc.date.accessioned2019-11-18T05:46:11Z
dc.date.available2019-11-18T05:46:11Z
dc.date.issued2019-11-18none
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/21498
dc.description.abstractAltmetrics, in contrast to traditional metrics, measure the societal impact research outputs have on the public in general, using social media platforms as their primary data sources. In this study, differences in Altmetric Scores between open and closed access articles of German research institutions in the field of natural sciences have been analyzed. For this investigation data from the years 2013 to 2017 was gathered from Web of Science, Altmetric.com and Unpaywall. Results indicated that articles published in open access gain higher Altmetric Attention Scores compared to articles behind subscription paywalls, although the difference was statistically not significant. Research outputs published in gold open access had the highest scores, followed by articles in green and then hybrid open access. Furthermore, articles by publishers with higher percentages of open access content gained higher Altmetric Attention Scores than articles distributed by those with medium or low percentages. In a future study additional databases could be included as well as data from years to come. Moreover, a comparable study for the field of humanities would be conceivable, including other document types such as books or contributions in anthologies as well.eng
dc.description.abstractAltmetrics messen, im Gegensatz zu traditionellen Metriken, den Einfluss von Forschungsergebnissen auf die breite Gesellschaft und nutzen dafür vor allem Social- Media-Plattformen als Datenquelle. In dieser Studie wurden Unterschiede in Altmetric Scores von in Open und Closed Access publizierten Artikeln deutscher Forschungseinrichtungen in den Naturwissenschaften untersucht. Hierfür wurden Daten der Jahre 2013 bis 2017 von Web of Science, Altmetric.com und Unpaywall gesammelt. Die Ergebnisse wiesen darauf hin, dass Artikel in Open Access höhere Altmetric Attention Scores erhalten als Artikel hinter Bezahlschranken. Eine statistische Signifikanz dieser Ergebnisse konnte jedoch nicht nachgewiesen werden. In Gold Open Access publizierte Forschungsergebnisse erreichten die höchsten Werte, gefolgt von in Green und Hybrid Open Access publizierten Artikeln. Zudem wiesen Artikel, die von Verlagen mit hohen Anteilen an Open Access-Inhalten veröffentlicht wurden, höhere Scores auf als jene von Verlagen mit mittleren bis niedrigen Anteilen. In zukünftige umfassendere Studien könnten zusätzliche Datenbanken einbezogen werden sowie Daten aus den kommenden Jahren. Zudem wäre eine vergleichbare Studie für die Geisteswissenschaften denkbar, unter Einbezug weiterer Dokumententypen wie Büchern und Beiträgen in Sammelbänden.ger
dc.language.isoengnone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights(CC BY 3.0 DE) Namensnennung 3.0 Deutschlandger
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/
dc.subjectaltmetricseng
dc.subjectopen accesseng
dc.subjectresearch institutioneng
dc.subjectnatural scienceseng
dc.subjectGermanyeng
dc.subject.ddc020 Bibliotheks- und Informationswissenschaftennone
dc.titleAltmetrics and Open Accessnone
dc.typemasterThesis
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/21498-0
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/20766
local.edoc.pages81none
local.edoc.type-nameMasterarbeit
local.edoc.container-typeseries
local.edoc.container-type-nameSchriftenreihe
dc.title.subtitleComparison of Altmetric Scores of open and closed access articles published by German research institutions in the field of natural sciencesnone
dc.identifier.zdb2142636-3none
bua.series.nameBerliner Handreichungen zur Bibliotheks- und Informationswissenschaftnone
bua.series.issuenumber444
bua.departmentPhilosophische Fakultätnone

Zur Kurzanzeige