Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
2017-04-06Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/21875
User-Centered Design Practices in Digital Humanities
Experiences from DARIAH and CENDARI
Thoden, Klaus cc
Stiller, Juliane cc
Bulatovic, Natasa
Meiners, Hanna-Lena cc
Boukhelifa, Nadia cc
Philosophische Fakultät
User experience and usability (UX) form a key part of research and best practice for product and software development. In this paper, the topic is addressed from the perspective of the Digital Humanities (DH) and approaches undertaken in two DH infrastructure projects, DARIAH and CENDARI are presented. Both projects addressed aspects of UX, focusing on the usage of a single software tool, as well as on an integrated research workflow using several tools and devices. The article lists the main factors, gleaned from research undertaken in the projects, that influence usability practices in the DH, and provides possible recommendations on how to approach them.
 
User Experience und Usability sind wichtige Bestandteile der Forschung und Praxis in der Produkt- und Softwareentwicklung. In diesem Artikel nähern sich die Autoren dem Thema aus der Perspektive der digitalen Geisteswissenschaften. Es werden die Erfahrungen aus zwei Infrastrukturprojekten, DARIAH und CENDARI, näher beschrieben und Handlungsanweisungen abgeleitet. In den Projekten wurden Usability-Studien durchgeführt und nutzerorientierte Methoden eingesetzt, bei denen es einerseits um die Nutzung von unabhängigen Tools, andererseits um einen integrierten Forschungskreislauf mit verschiedenen Tools ging. Aufgrund der in den Projekten gesammelten Erfahrung und durchgeführten Forschung werden Faktoren aufgelistet, die die Entwicklungsmethoden in Bezug auf Usability in den digitalen Geisteswissenschaften beeinflussen.
 
Files in this item
Thumbnail
Thoden et al. - DARIAH and CENDARI.pdf — Adobe PDF — 1.836 Mb
MD5: ee7c7be515d06adec4bf2b54d8bb79a3
Notes
Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/21875
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/21875
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/21875">https://doi.org/10.18452/21875</a>