Show simple item record

2020-10-05Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/22009
Data Literacy for Libraries – A Local Perspective on Library Carpentry
dc.contributor.authorSeidlmayer, Eva
dc.contributor.authorMüller, Rabea
dc.contributor.authorFörstner, Konrad U.
dc.date.accessioned2020-10-05T13:01:26Z
dc.date.available2020-10-05T13:01:26Z
dc.date.issued2020-10-05none
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/22688
dc.description.abstractIn the past decades, libraries have developed into sophisticated information centres. This evolution requires a new set of computational expertises and competencies but also a change in the general attitude toward continuous learning. “Library Carpentry”, as a lesson programm of the “The Carpentries” community offers an elaborate and evidence-based collection of approaches for efficient teaching of the required computational skills and concepts. This article introduces Library Carpentry and presents how it is applied at ZB MED - Information Centre for Life Sciences as a foundation for teaching digital literacy.eng
dc.description.abstractIn den letzten Jahrzehnten haben sich Bibliotheken in anspruchsvolle Informationseinrichtungen entwickelt. Diese Entwicklung erfordert IT-Kenntnisse und ebenso eine Bereitschaft zu kontinuierlichem Lernen. “Library Carpentry”, ein Trainingsprogramm aus dem Angebot der Non-Profit-Organisation. “The Carpentries”, bietet eine evidenzbasierte Zusammenstellung von Methoden für die effiziente Vermittlung der erforderlichen Programmierfähigkeiten und dahinterliegender Konzepte. Der Artikel führt in Ideen von “Library Carpentry” ein und zeigt wie diese von ZB MED - Informationszentrum Lebenswissenschaften in Köln umgesetzt werden, um das Unterrichten digitaler Kompetenzen in Bibliotheken voranzutreiben.ger
dc.language.isoengnone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalger
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectLibrary Carpentryeng
dc.subjectThe Carpentrieseng
dc.subjectdata literacyeng
dc.subjectdigital literacyeng
dc.subjectcomputational thinkingeng
dc.subjectlive-codingeng
dc.subjectLibrary Carpentryger
dc.subjectThe Carpentriesger
dc.subjectDatenkompetenzger
dc.subjectDigitale Kompetenzger
dc.subjectComputerdenkenger
dc.subjectLive-Codingger
dc.subject.ddc020 Bibliotheks- und Informationswissenschaftennone
dc.titleData Literacy for Libraries – A Local Perspective on Library Carpentrynone
dc.typearticle
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/22688-8
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/22009
dc.type.versionsubmittedVersionnone
local.edoc.container-titleBIBLIOTHEK – Forschung und Praxisnone
local.edoc.pages10none
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
local.edoc.container-urlhttps://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/19065none
local.edoc.container-volume2020none
dc.description.versionPeer Reviewednone
local.edoc.container-erstkatid2971639-1none

Show simple item record