Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2020, Band 48
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2020, Band 48
  • Heft 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2020, Band 48
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2020, Band 48
  • Heft 3
  • View Item
2020-11-16Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/22030
Tipping Points – Schlüssel zum tiefgründigen Verständnis komplexer dynamischer Systeme bei Lernenden?
Fögele, Janis cc
Mehren, Rainer
Rempfler, Armin cc
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Das empirisch bestätigte GeoSysKo-Kompetenzmodell zur geographischen Systemkom-petenz orientiert sich primär an quantitativen Systemmerkmalen. Qualitative Eigenschaften, die aus systemtheoretischer Sicht wichtiger für das tiefgründige Verständnis komplexer dynamischer Syste-me sind, werden zu wenig berücksichtigt. Die neueren fachwissenschaftlichen Studien zu Tipping Points bedeuten eine fundamentale Erkenntniserweiterung im Funktions- und Prozessverständnis von Natur-, Sozial- und Mensch-Umweltsystemen. Ihre Aufarbeitung im vorliegenden Beitrag bildet die Grundlage, um daraus theoretisch und empirisch fundierte Systemeigenschaften abzuleiten, deren Operationalisierung die Erfassung eines qualitativen Systemverständnisses bei Lernenden ermöglichen bzw. verbessern soll. Eine entsprechende Erweiterung des GeoSysKo-Modells könnte einen starken Impuls in der empirischen Lehr-/Lernforschung zum Systemdenken in der Geogra-phiedidaktik und darüber hinaus setzen.
 
The empirically confirmed GeoSysKo-model for geographical system competence is primarily oriented towards quantitative system properties. Qualitative characteristics, which are more important for the profound understanding of complex dynamic systemsfrom a systems theory perspective, are not sufficiently considered. The more recent studies on tipping points represent a fundamental expansion of knowledge in thefunctional and process understanding of natural,social and human-environmental systems.Their analysis in this paper forms the basis for deriving theoretically and empirically founded system properties, the operationalization of which should enable or improve the acquisition of a qualitative understanding of systems by learners. A corresponding extension of the GeoSysKo-model could provide a strong impulse in empirical teaching/learning research on systems thinking in Geography Education and beyond.
 
El modelo GeoSysKo, empíricamente confirmado para la competencia en sistemas geográficos, está orientado, principalmente, a las propiedades cuantitativas de los sistemas. Las características cualitativas, que son más importantes para la comprensión profunda de los sistemas dinámicos complejos desde la perspectiva de la teoría de sistemas no se consideran suficientemente. Los estudios más recientes sobre los puntos de inflexión señalan una expansión fundamental del conocimiento en la comprensión funcional y de procesos de los sistemas naturales, sociales y humano-ambientales. Su análisis en el presente documento constituye la base para derivar propiedades de los sistemas con fundamento teórico y empírico, cuya puesta en práctica debería permitir la adquisición de una comprensión cualitativa de los sistemas por parte de los estudiantes. Una ampliación del modelo GeoSysKo podría impulsar la investigación empírica de enseñanza/ aprendizaje sobre el pensamiento sistémico en la enseñanza de la geografía.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD 3 20 Fögele et al.pdf — Adobe PDF — 4.391 Mb
MD5: d98a60ddafc7913655677019676ca6c4
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/22030
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/22030
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/22030">https://doi.org/10.18452/22030</a>