Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2020
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2020
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2020
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2020
  • View Item
2020-11-30Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/22289
Persistente Bilder
Popularität und Medialität des Nordens
Penke, Niels
Der Beitrag unternimmt eine Reflexion etablierter Bilder und Konstruktionen des erhabenen Nordens in populären Formationen. Während sich die medialen Formate und Vermittlungsinstanzen in den vergangenen zwei Jahrzehnten drastisch verändert haben, die Menge an Bildern stetig zunimmt und die Möglichkeiten zu ihrer Verbreitung niedrigschwelliger werden, bleiben bestimmte Elemente der Bildlichkeit des Nordens und seiner Semantiken unverändert. Ausgehend von dieser Beobachtung verstehe ich den Norden versuchsweise als Frame im Sinne Robert Entmans, als eine etablierte Struktur der kulturellen Imagination, die für die (Re-)Produktion von Bildern und ihre (Wieder-) Erkennbarkeit verantwortlich ist. Die Dominanz des Frames ist eng mit der Logik des Populären verbunden, die Kultur in Bezug auf Aufmerksamkeitserfolge organisiert.
 
This article envisages discussing the popularity and the persistency of dominant images of the sublime North. While media and their capabilities have undergone severe changes in the two decades since 2000, the number of images is increasing and the possibilities of their distribution has become more accessible. Nevertheless, the contemporary imagery of the North, its underlying concepts and notions, still emphasize the sublime. Emanating from this impression, I try to grasp the North – relating to Robert Entman’s theory – as a frame; a well-established structure of cultural imagination that does not only fuel the production of images of the North, but also enforces their perceptibility, and their reproducibility. The dominance of the frame is closely linked to the logics of the popular, which is understood as a mode of the organization of culture in terms of attention and/as recognition.
 
Files in this item
Thumbnail
NEF2020_Penke - Persistente Bilder.pdf — Adobe PDF — 815.0 Kb
MD5: 419b76fe9ba83bf8547915c51aa1c901
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/22289
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/22289
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/22289">https://doi.org/10.18452/22289</a>