Vol. 3/2021: Language Teacher Education and Plurilingualism in Digital Learning Environments
Recent Submissions
-
2021-01-18Heft oder Ausgabe einer ZeitschriftLanguage Education and Multilingualism ‒ The Langscape Journal. Vol.3 Pour la rédaction du troisième volume de LEM nous avons le plaisir d’accueillir une équipe d’enseignants-chercheurs de Langscape, la Professeure Dagmar Abendroth-Timmer du département des langues romanes à l’Université de ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelPlurilinguales Lernen mittels digitaler Medien im Kontext einer reflexiven Fremdsprachenlehrer*innenbildung Schüler*innen gehören heutzutage vermehrt multilingualen online communities an, die z.B. über Facebook oder Twitter interagieren und bewusst zwischen verschiedenen Sprachen wechseln, um gemeinsam Bedeutung zu konstruieren ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelMaking Knowledge Work: Fostering Implicit Reflection in a Digital Era of Language Teacher Education Reflection and reflective competence have become buzzwords in modern language education despite being around since their inception in the works of Dewey (1933) and Schön (1983, 1988). Surprisingly, although reflection is ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelStudentische Reflexionsprozesse im Wiki: Beispiele aus Forschungspraktika des Fachs Französisch Digitaler Lehre und insbesondere der Arbeit mit Wikis wird ein hohes Potenzial für kollaborative und bedeutungsaushandelnde Lernprozesse zugeschrieben. Bislang gibt es jedoch erst wenig empirische Forschung zu der Frage, ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelDie Anbahnung von Reflexionsfähigkeit durch ein Inverted-Classroom-Modell Die Anforderungen an die Lehrerinnen- und Lehrerausbildung sind in den letzten Jahren kontinuierlich gestiegen. Wesentliche Gründe dafür sind die zunehmende Heterogenität der Schülerschaft, die Notwendigkeit der Ausbildung ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelPerception de l’intégration des outils numériques dans l’agir professoral : une étude de cas auprès de trois enseignants de FLE L’intégration des outils numériques dans l’enseignement-apprentissage des langues, top-down (issue des demandes institutionnelles) ou bottom-up (à l’initiative de l’enseignant), signifie la présence de nouveaux éléments ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelIntégrer la réalité virtuelle dans les formations d’enseignants en langues : Dispositif innovant immersif inscrit dans un paradigme enactif Le paradigme de l’enaction (Varela, 1993 ; 1996) indique que la cognition nait de l’évolution d’un individu dans un environnement donné. L’émergence du sens se fait donc à travers la coopération du corps, des émotions et ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelFrom target language to translingual capabilities. Harnessing plurilingual repertoires for language learning and teaching Language teaching in the 21st century has undergone a rapid transformation, marked not only by the impact of digital technology, but also by shifting ideas about language learning and the nature of language. Drawing on a ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelMehrsprachigkeitsbewusstheit in digitalen Lernumgebungen: Das virtuelle Austauschprojekt „Linguistic Landscapes Leipzig – Auckland“ Der folgende Beitrag widmet sich der Frage, inwiefern ein virtuelles Austauschprojekt zum Thema linguistic landscapes zur Herausbildung von Mehrsprachigkeitsbewusstheit von zukünftigen Fremd¬sprachenlehrenden beitragen ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelIntercultural communicative competence and virtual encounters through telecollaboration: an empirical study This article presents the results of a research conducted on intercultural interactions between teachers from different educational cultures who participated in the European TILA project. It deals in particular with the ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelForschungsmethodologische Herausforderungen in digitalen Kontexten der Sprachlehrer*innenbildung This article reports on methodological challenges in digital learning settings based on multimodal data from a French-German telecollaboration project in foreign language teacher education (CONFORME). We assume that digital ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelCultural appropriation – (k)ein Thema für die Fremdsprachendidaktik? For some years now, criticism of cultural appropriation has been voiced in various contexts. On the basis of relevant examples, this article examines the theoretical foundations of the criticism of cultural appropriation. ...
-
2021-01-18ZeitschriftenartikelThe ENROPE Project for Junior Researchers in the Field of Plurilingualism and Education The members of the European project ENROPE (European Network for Junior Researchers in the Field of Plurilingualism and Education) give a short insight into their conceptual design based on three intellectual outputs – ...