Show simple item record

2021-01-18Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/22335
From target language to translingual capabilities. Harnessing plurilingual repertoires for language learning and teaching
dc.contributor.authorWalker, Ute
dc.date.accessioned2021-01-18T14:04:28Z
dc.date.available2021-01-18T14:04:28Z
dc.date.issued2021-01-18none
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/22963
dc.description.abstractLanguage teaching in the 21st century has undergone a rapid transformation, marked not only by the impact of digital technology, but also by shifting ideas about language learning and the nature of language. Drawing on a case study of a New Zealand/German bilingual online exchange (telecollaboration), this paper introduces two teachers’ attempts to create new and authentic learning opportunities aimed to accommodate the curricular demands for the two ‘target’ languages German and English, along with a broader objective to foster plurilingual proficiencies. The idea of language learning as achieving “a monolingual-like command of an additional language” (Ortega, 2009, p. 5) may not serve the needs of contemporary learners, who are increasingly faced with fluid language practices, particularly in online encounters. This view is evident in the increasing recognition of language acquisition as a process of becoming bi/multilingual and, importantly, of learners’ plurilingual repertoires as a resource, rather than deficit (Narcy-Combes et al., 2019). The case presented here exemplifies how plurilingual practices can be facilitated and help leverage learner community building.eng
dc.description.abstractSprachunterricht im 21sten Jahrhundert hat rapide Veränderungen durchgemacht, was sich nicht nur im Einfluss digitaler Technologien äußert, sondern auch durch ein sich änderndes Verständnis von Spracherwerb und Sprache. Dieser Beitrag präsentiert eine Fallstudie eines neuseeländisch-deutschen bilingualen Austauschs online (Telekollaboration) und schildert die Bemühungen zweier Lehrkräfte, neuartige and authentische Lernanlässe zu schaffen, um die Erreichung der Lernziele for die Zielsprachen Deutsch und English zu unterstützen sowie plurilinguale Kompetenzen zu fördern. Heutzutage treffen Sprachlernende zunehmend auf fluiden Sprachgebrauch, besonders in Begegnungen online, wobei die Vorstellung vom Spracherwerb als „monolinguale Beherrschung einer zusätzlichen Sprache“ (Ortega, 2009, p. 5) den heutigen Bedürfnissen von Sprachlernern nicht dienen mag. Spracherwerb wird zunehmend als Prozess der Zwei- bzw. Mehrsprachigkeitsentwicklung betrachtet, und damit einhergehend die Anerkennung von bilingualen Repertoires als sprachliche Resource statt Defizit verstanden (Narcy-Combes et al., 2019). Die dargestellte Fallstudie veranschaulicht wie plurilinguale Praktiken ermöglicht werden und die Entstehung einer Lerngemeinschaft fördern.ger
dc.language.isoengnone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalger
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectplurilingual repertoireseng
dc.subjectreflective teachingeng
dc.subjecttranslingual practiceeng
dc.subjectlanguage teachingeng
dc.subjectPlurilinguale Repertoiresger
dc.subjectreflexives Lehrenger
dc.subjecttranslinguale Praxisger
dc.subjectSprachunterrichtger
dc.subject.ddc370 Bildung und Erziehungnone
dc.subject.ddc400 Sprachenone
dc.titleFrom target language to translingual capabilities. Harnessing plurilingual repertoires for language learning and teachingnone
dc.typearticle
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/22963-8
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/22335
local.edoc.container-titleLanguage Education and Multilingualism - The Langscape Journalnone
local.edoc.container-creatorChristiane Fäcke, Marie-Françoise Narcy-Combes, Stephan Breidbachnone
local.edoc.pages18none
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
local.edoc.container-urlhttps://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/19672none
local.edoc.container-volume3none
local.edoc.container-periodicalpart-creatorDagmar Abendroth-Timmer, José Aguilar, Cédric Brudermann, Grégory Miras, Ramona Schneidernone
local.edoc.container-periodicalpart-titleLanguage Teacher Education and Plurilingualism in Digital Learning Environmentsnone
local.edoc.container-firstpage117none
local.edoc.container-lastpage134none
dc.description.versionPeer Reviewednone
local.edoc.container-erstkatid2928970-1

Show simple item record