Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 3/2021
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 3/2021
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 3/2021
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 3/2021
  • View Item
2021-01-18Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/22340
Making Knowledge Work: Fostering Implicit Reflection in a Digital Era of Language Teacher Education
Gerlach, David
Reflection and reflective competence have become buzzwords in modern language education despite being around since their inception in the works of Dewey (1933) and Schön (1983, 1988). Surprisingly, although reflection is considered one of the key ingredients of teacher education and professional development, little is known about its actual effects on teachers and potential learner outcomes. This article aims to shed light on recent developments in the field of reflective language teacher education and their realizations in (higher education and teacher training) practice. As a result of this discussion, the concept of ‘implicit reflection’ is discussed as a necessary result of sociological knowledge research, which stresses the need to make implicit knowledge bases tangible. Yet, reflective models today focus mostly on explicit knowledge and the evaluation of a certain ‘competence’ to reflect on or, rather, discuss explicit theoretical concepts. Finally, possible ways of integrating (collaborative) implicit reflection in language teacher education are presented which will be conceptualized, especially against the background of the potentials (and pitfalls) of digital media and their integration in teacher education programmes.
 
Reflexion und reflexive Kompetenz sind aktuell häufig bemühte Konstrukte in der modernen Fremdsprachendidaktik und Fremdsprachenlehrer*innenbildung, obwohl sie ursprünglich auf die Arbeiten von Dewey (1933) und Schön (1983, 1988) zurückgehen. Dies ist insofern erstaunlich, da Reflexion als eine grundlegende Komponente in der Lehrer*innenbildung und der Professionalisierung von Lehrer*innen betrachtet wird und trotzdem wenig über die eigentlichen Effekte von Reflexion für die Lehrkräfte selbst und auf Seiten der Lernenden bekannt ist. Dieser Artikel beleuchtet die neuesten Entwicklungen im Bereich der reflexiven Fremdsprachenlehrer*innenbildung und deren Realisierungen in der Praxis. Als Resultat dieser Diskussion wird das Konzept von ‚impliziter Reflexion‘ als ein Ergebnis von wissenssoziologischer Forschung diskutiert, welches davon ausgeht, dass gerade unsere impliziten Wissensbestände diejenigen sind, die unser Handeln bestimmen. Bisher fokussieren die meisten Reflexionsmodelle hingegen auf explizites Wissen und auf die Förderung und Evaluation einer gewissen ‚Reflexionskompetenz‘ oder sie diskutieren eher explizit theoretische Konzepte. Schließlich werden mögliche Wege für die Integration impliziter Reflexion präsentiert – vor allem vor dem Hintergrund von Potenzialen (und Schwierigkeiten) digitaler Medien und deren Integration in der Ausbildung von Fremdsprachenlehrkräften.
 
Files in this item
Thumbnail
LEM_2021_Vol 3_Gerlach.pdf — Adobe PDF — 266.4 Kb
MD5: d660255b19cf65a0672da24754038210
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/22340
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/22340
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/22340">https://doi.org/10.18452/22340</a>