Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Fakultäten und Institute der HU
  • Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen
  • Skalenhandbücher
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Fakultäten und Institute der HU
  • Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen
  • Skalenhandbücher
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Fakultäten und Institute der HU
  • Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen
  • Skalenhandbücher
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Schriftenreihen und Sammelbände
  • Fakultäten und Institute der HU
  • Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen
  • Skalenhandbücher
  • View Item
2010Berichte und sonstige Texte DOI: 10.18452/21187
ELEMENT – Survey of Reading and Mathematics Comprehension – Developments in Grades 4 to 6 in Berlin
Handbook of Scales
Forschungsdatenzentrum am Institut zur Qualitätsentwicklung
An-Institute und nicht zur HU gehörige Einrichtungen
This handbook of scales documents the survey instruments used in the ELEMENT study (Survey of Reading and Mathematics Comprehension – Developments in Grades 4 to 6 in Berlin) commissioned by the Berlin Senate Administration for Education, Youth, and Sport in 2003 and conducted under the scholarly direction of Prof. Dr. Dr. Lehmann from the Humboldt University in Berlin. In three survey waves, developments in reading and mathematics comprehension were assessed at Berlin's primary and 10-plus grammar schools in 2003, 2004, and 2005. The present handbook of scales was created in late 2009/early 2010 by the Research Data Centre (Forschungsdatenzentrum, FDZ) at the Institute of Educational Improvement (Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen, IQB) of the Humboldt University in Berlin. The documentation of the survey instruments is designed as an aid to working with the ELEMENT data sets provided by the FDZ at the IQB. Further information on the design, execution, and findings of the ELEMENT study can be found in the related research reports (see Lehmann & Nikolova 2005a and 2005b, Lehmann & Lenkeit 2008). The document is divided into two main sections: Part 1 mainly documents the scales and variables for the subject-specific achievement tests. This section also contains descriptions of the identification variables and personal data on participation status (tracking variables) as well as documentation of the weight variables used in the data set. The second main section describes the instruments pertaining to factors of situational context and differentiates students' individual educational context, information on behaviour during leisure time and family background, and underlying school environments. The data sources were subject-specific achievement tests, student and parent questionnaires, and information from student records.
 
Dieses Skalenhandbuch dokumentiert die Erhebungsinstrumente der im Jahr 2003 von der Berliner Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Sport in Auftrag gegebenen und unter der wissenschaftlichen Leitung von Prof. Dr. Dr. Lehmann von der Humboldt-Universität zu Berlin durchgeführten ELEMENT-Studie (Erhebung zum Lese- und Mathematikverständnis – Entwicklungen in den Jahrgangsstufen 4 bis 6 in Berlin). In drei Erhebungswellen wurden 2003, 2004 und 2005 an Berliner Grundschulen und grundständigen Gymnasien Entwicklungen des Lese- und Mathematikverständnis erfasst. Das vorliegende Skalenhandbuch wurde Ende 2009/Anfang 2010 im Forschungsdatenzentrum (FDZ) des Instituts zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen (IQB) der Humboldt-Universität zu Berlin erstellt. Die Dokumentation der Erhebungsinstrumente ist als Hilfestellung zur Arbeit mit den am FDZ des IQB vorliegenden ELEMENT-Datensätzen konzipiert. Weiterführende Informationen zu Design, Durchführung und Ergebnissen der ELEMENT-Studie finden sich in den entsprechenden Untersuchungs- und Abschlussberichten (vgl. Lehmann & Nikolova 2005a und 2005b, Lehmann & Lenkeit 2008). Das Dokument gliedert sich in zwei übergeordnete Abschnitte: Teil 1 dokumentiert vorwiegend Skalen und Variablen zu den erhobenen Fachleistungen. Zusätzlich finden sich in diesem Abschnitt Darstellungen der Identifikationsvariablen und personenbezogene Informationen zum Teilnahmestatus (Trackingvariablen), sowie die Dokumentation der im Datensatz enthaltenen Gewichtungsvariablen. Der zweite Hauptabschnitt beschreibt die Instrumente zu den Kontextbedingungen und unterscheidet individuelle Lernvoraussetzungen der Schüler, Informationen zum Freizeitverhalten und familiärem Hintergrund sowie schulischen Rahmenbedingungen. Als Datenquellen dienen Fachleistungstest, Schüler- und Elternfragebögen sowie Informationen aus Schülerakten.
 
Files in this item
Thumbnail
ELEMENT_Scales-Handbook_English_Citation_2019.pdf — Adobe PDF — 2.845 Mb
MD5: 784a1238a3027fa720861068ce31a697
References
Is Version Of: https://doi.org/10.5159/IQB_ELEMENT_Codebook_v1
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-ND 3.0 DE) Namensnennung - Keine Bearbeitung 3.0 Deutschland(CC BY-ND 3.0 DE) Namensnennung - Keine Bearbeitung 3.0 Deutschland(CC BY-ND 3.0 DE) Namensnennung - Keine Bearbeitung 3.0 Deutschland
Details

Related Items

Show related Items with similar Title, Author, Creator or Subject.

  • 1989-01-01Zeitschriftenartikel
    The value of ultrasonic placental grading: No correlation with intra-uterine growth retardation or with maternal smoking 
    Vosmar, Mieke B. J. G.; Jongsma, Henk W.; Dongen, Pieter W. J.
  • 1897-03-06Historische Dissertation
    Ueber Fuchs'sche Differentialgleichungen vierten Grades 
    Krause, August
  • 1884-06-24Historische Dissertation
    Ueber eine gewisse Gleichung 2 n ten Grades 
    deren Spezialfälle n=2 und n=3 beim Normalenproblem der Ellipse und des Ellipsoides auftreten
    Müller, Richard
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/21187
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/21187
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/21187">https://doi.org/10.18452/21187</a>