Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
2021-06-11Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/22789
Das Interesse von Schülerinnen und Schülern an geographischen Themen, Regionen und Arbeitsweisen – ein Bundeslandvergleich zwischen Bayern und Nordrhein-Westfalen
Hemmer, Ingrid
Hemmer, Michael
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Das Interesse von Schülerinnen und Schülern gehört zu den wichtigsten Lernvor aussetzungen für den Geographieunterricht. Der Beitrag will klären, ob es z.B. aufgrund unterschied licher didaktischer Ansätze signifikante Unterschiede zwischen den Interessen von Jugendlichen aus Bayern und Nordrhein-Westfalen gibt. Dabei wird das Interesse an Themen, Regionen und Arbeits weisen untersucht und es wird geprüft, welchen Einfluss ausgewählte unabhängige Variablen haben. Die Befragung wurde mit 1.400 Probanden pro Bundesland durchgeführt. Dazu wurde ein bereits 1995 und 2005 verwendetes Messinstrument in leicht aktualisierter Form eingesetzt. Die Ergebnisse zeigen, dass es in beiden Bundesländern überwiegende Überstimmungen im Interesse der Jugend lichen gibt. Das Bundesland hat im Vergleich mit den anderen Variablen den geringsten Einfluss
 
Student interest is one of the most important prerequisites of geographical learning. This paper aims to explore whether there are significant differences between Bavarian and North-Rhine-Westphalian students’ interest based on factors, such as pedagogical approaches. The focus of the study presented in this paper is on student interest in geographical topics, regions, and methods and targets the identification of selected independent variables’ influence. A total fo 1,400 students from Bavaria and North-Rhine Westphalia each participate on the survey completing a question naire that entailed slightly modified items of those already used during data collection in 1995 and 2005. The results showed that students from the two federal states displayed similar interest. Com pared to the other variables, the federal state as a variable has the lowest influence
 
El interés de los estudiantes es uno de los requisitos más importantes del aprendizaje geográfico. El objetivo de este trabajo es explorar si existen diferencias significativas entre el interés de los estudiantes de Baviera y de Renania del Norte-Westfalia en función de factores tales como los enfoques pedagógicos. Este estudio se centra en el interés de los estudiantes por los temas, las regiones y los métodos geográficos y tiene como objetivo identificar la influencia de determinadas variables independientes. Un total de 1.400 estudiantes de Baviera y Renania del Norte-Westfalia participaron en la encuesta rellenando un cuestionario que contenía ítems ligeramente modificados a los ya utilizados durante la recogida de datos en los años 1995 y 2005. Los resultados muestran que los estudiantes de los dos estados federados tienen un interés similar. En comparación con las demás variables, la pertenencia a un estado federado u otro es el que menos influye.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-49-1-Hemmer-Hemmer.pdf — Adobe PDF — 2.208 Mb
MD5: 6e9723a76028ada351d7061faaf9101b
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/22789
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/22789
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/22789">https://doi.org/10.18452/22789</a>