Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2018, Band 46 - Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2018, Band 46 - Heft 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2018, Band 46 - Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2018, Band 46 - Heft 2
  • View Item
2018Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/22465
Einstellungen von niedersächsischen und nordrhein-westfälischen Lehrkräften zum bilingualen Geographieunterricht
Kuckuck, Miriam
Steinmeier, Laurenz
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Der bilinguale Sachfachunterricht erfreut sich an immer mehr Schulen, unabhängig von der Schulform und Klassenstufe, großer Beliebtheit. Insbesondere das Fach Geographie wird häufig als bilinguales Sachfach unterrichtet. Für den bilingualen Sachfachunterricht hat sich der Ansatz CLIL (Content and Language Integrated Learning) etabliert. Forschungsarbeiten und konzeptionelle Vorschläge gibt es zum bilingualen Geographieunterricht, jedoch haben im Vergleich dazu bislang nur wenige Forschungsarbeiten die Lehrkräfte im Fokus ihrer Untersuchung. Der vorliegende Beitrag möchte diese Forschungslücke schließen, und folgende Forschungsfragen aufgreifen: Welche Einstellungen haben die befragten Lehrkräfte im Allgemeinen zum bilingualen Sachfachunterricht? Welche Chancen und Herausforderungen des bilingualen Geographieunterrichts sehen Lehrerinnen und Lehrer? Welche didaktischen Strategien und Prinzipien für guten bilingualen Geographieunterricht verwenden sie speziell in ihrem eigenen Unterricht? Zur Beantwortung der Forschungsfragen wurden insgesamt 103 Lehrkräfte aus Niedersachsen und Nordrhein-Westfalen online befragt. Die Ergebnisse zeigen grundsätzlich, dass diejenigen, die Geographie bilingual unterrichten, den Unterricht positiver bewerten als die Kolleginnen und Kollegen, die Geographie nicht bilingual unterrichten. Zudem wird das sprachliche Lernen neben dem fachlichen Lernen sowohl als Chance als auch als große Herausforderung angesehen. Die verwendeten Strategien orientieren sich primär am deutschsprachigen Geographieunterricht.
 
Bilingual subject teaching enjoys increasing popularity at more and more schools, regardless of the type of school and grade. Especially Geography is taught widely as a bilingual subject. In the context of bilingual subject teaching, the concept CLIL (Content and Language Integrated Learning) is well established by now. Despite the high number of research-based and conceptual suggestions concerning bilingual Geography teaching, few of the studies focus on teachers as their objects of investigation. This paper aims to address this desideratum and to answer the following research questions: What are teachers’ general attitudes towards bilingual subject teaching? Which opportunities and challenges of bilingual Geography teaching do they see and which didactic strategies and principles for good bilingual Geography teaching do they use in their lessons? To answer these research questions, a total of 103 teachers from the states of Lower Saxony and North Rhine-Westphalia participated in an online survey. The results show that the colleagues teaching Geography bilingually evaluate the teaching more positively than their colleagues solely teaching Geography in German. Moreover, language learning in addition to the subject-related learning represents both an opportunity and a challenge. The strategies used are based primarily on Geography lessons taught in German.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-46-2-Kuckuck-Steinmeier.pdf — Adobe PDF — 2.403 Mb
MD5: 63078e8dd2527fd85f0e05e59ccf43f8
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/22465
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/22465
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/22465">https://doi.org/10.18452/22465</a>