Exploring Teachers’ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Curriculum change and its implementation into school instruction represent a complex process which has to be founded in a well-designed plan and supported by material and non-material factors in order to succeed. Key factors for successfully implementing a curriculum change include teachers and their attitudes, which may vary according to the sociocultural context. Textbooks are also an important factor among the frame works and mechanisms that seek to guide curriculum change. In comparison to other factors, textbooks
are more evident. The purpose of this study is to review the state of the art related to research on teacher perceptions of curriculum changes. The review is aimed primarily at the research findings and secondarily at the methodological aspects of studies examining this issue. Special focus is placed on the role of school textbooks as curriculum materials supporting the curriculum change implementation. In the review, 37 resources published between 2000 and 2015 were analysed. Twelve of the sources were related to the to pic of teachers’ use of textbooks during curriculum change implementation. The results of the review sug gest that teacher perceptions of curriculum changes are not uniform, but vary between positions of accep tance and resistance. Teachers’ demographical characteristics (e.g. gender, years of teaching practice) and the perceived constraints of the implementation were identified as the factors most influencing stances towards the curriculum changes. It was also found that textbooks are still perceived as a key curricular (and instruc tional) tool by teachers. Teachers’ lack of pedagogical content knowledge was the most restraining factor in their use of textbooks during the implementation of the renewed curricula. The review concludes with suggestions for further research on teachers’ perceptions towards curriculum changes and their use of textbooks during this process. Curriculare Veränderungen (Reformen) und ihre Implementierung in der Schulpraxis stellen einen komplexen Prozess dar. Damit dieser Prozess erfolgreich ist, muss er auf einem gut durchdachten Plan basieren und von materiellen
und immateriellen Faktoren unterstützt werden. Die Schlüsselfaktoren für eine erfolgreiche Implementierung der
curricularen Veränderungen umfassen Lehrkräfte und ihre Einstellungen, die (wiederum) vom soziokulturellen Kontext
verändern können. Schulbücher sind neben den Rahmen und Mechanismen, die die curricularen Veränderungen
leiten ebenfalls ein wichtiger Faktor. Im Vergleich zu anderen Faktoren sind die Schulbücher aber deutlich sichtbar.
Das Ziel der Studie ist es den Forschungsstand bezüglich der Wahrnehmung der Implementierung der curricularen
Veränderungen durch Lehrkräfte zusammenzufassen. Die Studie fokussiert primär auf Forschungsergebnisse aber
auch teilweise auf methodologische Aspekte der ausgewählten Studien. Ein besonderer Fokus liegt auf der Rolle
der Schulbücher als Curriculum unterstützendes Materials. Im Rahmen der Studie wurden 37 Quellen analysiert, die
zwischen 2000 und 2015 publiziert wurden. Zwölf dieser Quellen betrafen das Thema der Schulbuchverwendung
durch Lehrkräfte während der Implementierung der curricularen Veränderungen. Die Ergebnisse der Studie deuten
an, dass die Wahrnehmungen der Lehrkräfte nicht einheitlich sind, sondern sie variieren von Akzeptanz bis Resis tenz. Die demographischen Charakteristiken der Lehrkräfte (z.B. Geschlecht, Dienstjahre) und die wahrgenommenen
Barrieren der Implementierung wurden als die wichtigsten Faktoren ausgewertet, die die Wahrnehmungen der cur ricularen Veränderungen beeinflussen. Weiter wurde festgestellt, dass Schulbücher immer noch als grundlegende
Curriculum- und Unterrichtsmittel von Lehrkräften wahrgenommen werden. Der Mangel der Lehrkräfte an fachdidak tischem Wissen war der stärkste Faktor, der die Schulbuchverwendung während der Implementierung des neuen
Curriculums hemmt. Abschließend werden Vorschläge für weitere Forschung zum Thema der Wahrnehmungen der
curricularen Veränderungen und der Schulbuchverwendung während dieses Prozesses angeboten.
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