Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 4/2021
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 4/2021
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 4/2021
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal
  • Vol. 4/2021
  • View Item
2021-10-12Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23378
Preparing Student Teachers of Languages to Promote Plurilingual Competence
Rückl, Michaela
Although the need to promote plurilingual competence has been discussed with increasing intensity from the perspective of language policy and language pedagogy, this desideratum has not yet found the necessary resonance in the regular curricula for schools and teacher education. Hence, this contribution presents the concept of an interdisciplinary course module for initial teacher education, developed and piloted at the University of Salzburg, which brings together aspects of plurilingualism from linguistic, language pedagogical and educational sciences perspectives. Specifically, it integrates practical phases in which student teachers work as mentors with language learners as mentees in a dyadic setting in order to relate this practical experience to fundamental aspects of support-oriented diagnostics and plurilingual approaches. Using longitudinal data from an accompanying study, the potential of this educational setting will be evaluated in an evidence-based manner.
 
Obwohl die Notwendigkeit der Förderung mehrsprachiger Kompetenz aus sprachenpolitischer und sprachendidaktischer Sicht immer intensiver diskutiert wird, hat dieses Desiderat bisher weder in den Regelcurricula für Schulen noch für die Lehrer*innenbildung die notwendige Resonanz gefunden. Der vorliegende Beitrag stellt daher das Konzept eines an der Universität Salzburg entwickelten und pilotierten interdisziplinären Themenmoduls für die Lehrer*innenbildung vor, das Aspekte der Mehr- sprachigkeit aus linguistischer, didaktischer und bildungswissenschaftlicher Sicht zusammenführt und Praxisphasen integriert, in denen Lehramtstudierende als Mentor*innen mit Sprachenlernenden als Mentees in einem dyadischen Setting arbeiten, um diese Praxiserfahrungen mit grundlegenden Aspekten förderorientierter Diagnostik und mehrsprachigkeitsdidaktischer Ansätze in Beziehung zu setzen. Anhand von Längsschnittdaten aus einer Begleitstudie wird das Potenzial dieses pädagogischen Settings evidenzbasiert evaluiert.
 
Files in this item
Thumbnail
LEM_Vol 4_Rueckl.pdf — Adobe PDF — 357.4 Kb
MD5: 4158197a420f6d09a231453ef6084e16
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23378
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23378
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23378">https://doi.org/10.18452/23378</a>