Show simple item record

2021-10-12Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23378
Preparing Student Teachers of Languages to Promote Plurilingual Competence
dc.contributor.authorRückl, Michaela
dc.date.accessioned2021-10-12T07:50:07Z
dc.date.available2021-10-12T07:50:07Z
dc.date.issued2021-10-12none
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/24150
dc.description.abstractAlthough the need to promote plurilingual competence has been discussed with increasing intensity from the perspective of language policy and language pedagogy, this desideratum has not yet found the necessary resonance in the regular curricula for schools and teacher education. Hence, this contribution presents the concept of an interdisciplinary course module for initial teacher education, developed and piloted at the University of Salzburg, which brings together aspects of plurilingualism from linguistic, language pedagogical and educational sciences perspectives. Specifically, it integrates practical phases in which student teachers work as mentors with language learners as mentees in a dyadic setting in order to relate this practical experience to fundamental aspects of support-oriented diagnostics and plurilingual approaches. Using longitudinal data from an accompanying study, the potential of this educational setting will be evaluated in an evidence-based manner.eng
dc.description.abstractObwohl die Notwendigkeit der Förderung mehrsprachiger Kompetenz aus sprachenpolitischer und sprachendidaktischer Sicht immer intensiver diskutiert wird, hat dieses Desiderat bisher weder in den Regelcurricula für Schulen noch für die Lehrer*innenbildung die notwendige Resonanz gefunden. Der vorliegende Beitrag stellt daher das Konzept eines an der Universität Salzburg entwickelten und pilotierten interdisziplinären Themenmoduls für die Lehrer*innenbildung vor, das Aspekte der Mehr- sprachigkeit aus linguistischer, didaktischer und bildungswissenschaftlicher Sicht zusammenführt und Praxisphasen integriert, in denen Lehramtstudierende als Mentor*innen mit Sprachenlernenden als Mentees in einem dyadischen Setting arbeiten, um diese Praxiserfahrungen mit grundlegenden Aspekten förderorientierter Diagnostik und mehrsprachigkeitsdidaktischer Ansätze in Beziehung zu setzen. Anhand von Längsschnittdaten aus einer Begleitstudie wird das Potenzial dieses pädagogischen Settings evidenzbasiert evaluiert.ger
dc.language.isoengnone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalger
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectlanguage teacher educationeng
dc.subjectmentoringeng
dc.subjectplurilingual competenceeng
dc.subjectpluralistic approacheseng
dc.subjectsupport-oriented diagnosticseng
dc.subjectSprachenlehrer*innenbildungger
dc.subjectMentoringger
dc.subjectmehrsprachige Kompetenzger
dc.subjectmehrsprachigkeitsdidaktische Ansätzeger
dc.subjectförderorientierte Diagnoseger
dc.subject.ddc400 Sprachenone
dc.subject.ddc407 Ausbildung, Forschung, verwandte Themennone
dc.subject.ddc370 Bildung und Erziehungnone
dc.subject.ddc378 Hochschulbildung (Tertiärbereich)none
dc.titlePreparing Student Teachers of Languages to Promote Plurilingual Competencenone
dc.typearticle
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/24150-6
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/23378
local.edoc.pages17none
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
dc.description.versionPeer Reviewednone
dc.identifier.eissn2570-2432
dc.identifier.zdb2928970-1
dcterms.bibliographicCitation.journaltitleLanguage Education and Multilingualism - The Langscape Journalnone
dcterms.bibliographicCitation.volume4none
dcterms.bibliographicCitation.editorStephan Breidbach, Christiane Fäcke, Marie-Françoise Narcy-Combesnone
dcterms.bibliographicCitation.pagestart132none
dcterms.bibliographicCitation.pageend148none
dcterms.bibliographicCitation.journalparttitlePluri- and Multilingualism in Initial Language Teacher Education and Trainingnone
dcterms.bibliographicCitation.journalparteditorJosé Aguilar, Stephan Breidbach, Christiane Fäcke, Marie-Françoise Narcy-Combesnone

Show simple item record