Show simple item record

2016Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23264
Geography Textbooks in the Opinion of Secondary School Students–A Polish Case Study
dc.contributor.authorTracz, Mariola
dc.date.accessioned2021-11-09T14:07:00Z
dc.date.available2021-11-09T14:07:00Z
dc.date.issued2016none
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/24317
dc.description.abstractGeography textbooks experience an ongoing change of their content and layout. Structure, content, and layout carry a specific educational concept and become the source of information available to students. This paper aims at mapping student opinion on geography textbooks currently used in Polish lower and upper secondary education. A total of twelve randomly selected lower secondary and fourteen upper secondary schools facilitated the questionnaire-based data collection. The sample consisted of 2,681 student responses. Data collection focused, among others, on student opinion on geography textbooks selected by their teachers, their usage during the process of teaching and learning, as well as their role in motivating students to develop an interest in geography. The results show an overall positive evaluati on regarding textbook layout. In contrast, most students criticized content, tasks, and language.eng
dc.description.abstractSowohl die Gestaltung als auch der Inhalt der Geographieschulbücher befindet sich im ständigen Wan del. Dabei bringt das Zusammenwirken der Gestaltung, des Inhaltes und der Struktur ein bestimmtes Bildungskonzept zum Ausdruck, welches sich als den Lernenden zur Verfügung stehende Informations quelle versteht. Dieser Beitrag geht der Frage nach, wie polnische Lernende der Sekundarstufe I und II ihre Geographieschulbücher bewerten. Die Erhebung erfolgte mittels Fragebogen in der Mittelstufe von zwölf und der Oberstufe von vierzehn zufällig ausgewählten polnischen Schulen. Insgesamt 2.681 Schü lerinnen und Schüler nahmen an der Erhebung teil. Den Fragebogen beinhaltete Items zur Bewertung der im Geographieunterricht benutzen Schulbücher, deren motivierende Wirkung auf das Interesse am Fach Geographie und deren Einsatz im Unterricht. Die Ergebnisse zeigen eine positive Bewertung der allgemeinen Gestaltung der Schulbücher. Änderungen wünschen sich die Schülerinnen in Schüler in den Bereichen Inhalt, Aufgabenstellungen und (Fach-)Sprache.ger
dc.language.isoengnone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalger
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectgeography textbookseng
dc.subjectstudent opinioneng
dc.subjectPolandeng
dc.subjectsecondary educationeng
dc.subjectGeographieschulbücher,ger
dc.subjectSchülerbewertungger
dc.subjectPolenger
dc.subjectSekundarstufeger
dc.subject.ddc550 Geowissenschaftennone
dc.subject.ddc370 Bildung und Erziehungnone
dc.titleGeography Textbooks in the Opinion of Secondary School Students–A Polish Case Studynone
dc.typearticle
dc.title.translatedGeographieschulbücher bewertet von Sekundarschülern. Eine Fallstudie aus Polennone
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/24317-6
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/23264
local.edoc.pages15none
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
dc.description.versionPeer Reviewednone
dc.identifier.zdb2976413-0
dcterms.bibliographicCitation.journaltitleZeitschrift für Geographiedidaktiknone
dcterms.bibliographicCitation.volume44none
dcterms.bibliographicCitation.issue3none
dcterms.bibliographicCitation.originalpublisherplaceBerlinnone
dcterms.bibliographicCitation.editorPéter Bagoly Somónone
dcterms.bibliographicCitation.pagestart35none
dcterms.bibliographicCitation.pageend48none

Show simple item record