Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 3
  • View Item
2016Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23263
Wie betrachten und bewerten Lernende Geographieschulbuchseiten?
Behnke, Yvonne cc
Dieser Beitrag behandelt die Frage, welchen Grad an visueller Aufmerksamkeit Lernende den einzel nen gestalterischen Komponenten Foto, Grafik und Text einer Geographieschulbuchseite widmen und wie diese Gestaltungskomponenten der Schulbuchseiten im Hinblick auf deren Effektivität und Effizi enz für den eigenen Lernprozess bewerten. In diesem Kontext wird untersucht, inwieweit das Design von Geographieschulbuchseiten visuelle Aufmerksamkeitsprozesse Lernender beeinflussen könnte. Eye Tracking, als Methode der non-reaktiven rezeptionsbegleitenden Beobachtung, wurde in einer explora tiven Stichprobe angewendet, um die Blickbewegungen von 20 Probanden/Probandinnen beim Betrachten verschiedener Geographieschulbuchseiten aufzuzeichnen. Die Stimuli bildeten fünf verschiedene Doppel seiten aus fünf Geographieschulbüchern zu einem identischen Thema, jedoch mit unterschiedlichem De sign. Es erfolgte eine Aufzeichnung der Blickbewegungen beim Betrachten der Schulbuchseiten sowie beim Lösen exemplarischer Aufgaben aus deren Aufgabenteil. Im Anschluss beantworteten die Probanden und Probandinnen einen Fragebogen. Die Untersuchung zeigte einen visuellen Fokus auf die Textelemente der Schulbuchseiten. Die geringste visuelle Aufmerksamkeit wurde den Fotos auf den Schulbuchseiten ge schenkt. Anhand der Untersuchungsergebnisse werden mögliche Herausforderungen im Lernprozess mit den Geographieschulbuchseiten erläutert, die aus Komponenten des Schulbuchdesigns resultieren könn ten. Hierfür werden in einer interdisziplinären Betrachtungsweise Erkenntnisse aus pädagogischer Psycho logie, Visueller Kommunikation und Schulbuchforschung herangezogen
 
This paper investigates what degree of visual attention learners pay to design components of geography textbooks, such as photos, graphics and text, how learners assess the visual quality of their textbooks, and how the design of current geography textbooks may influence learners visual attention. In an exploratory eye tracking study using random sampling, the eye movements of 20 students (secondary school students 15–17 years of age and university students 20–24 years of age) were recorded. Double-page spreads of current German geography textbooks covering an identical topic and taken from five separate textbooks were utilised, and a two-stage test was developed. Participants first looked at the entire textbook spread to determine what was being explained on the pages, and then solved one of the tasks from the exercise section. Each participant studied five different textbook spreads and completed five set tasks. Participants subsequently completed a questionnaire. The study revealed that visuals were often looked at rather super ficially. While solving the tasks, a marked focus on text was observed. Based on the observation, I describe learning-related challenges posed by components of textbook design and relate the findings to educational psychology insights and findings from visual communication and textbook analysis.
 
Files in this item
Thumbnail
ZDG-44-3-Behnke.pdf — Adobe PDF — 1.453 Mb
MD5: 10865a1c8e3d8565c09f6f7271386ee2
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23263
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23263
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23263">https://doi.org/10.18452/23263</a>