Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
2016Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23262
Wie können Plattenbewegungen verständlich unterrichtet werden? Zentrale Ergebnisse einer didaktischen Rekonstruktion der Bewegung von Lithosphärenplatten
Conrad, Dominik
Im Rahmen einer didaktischen Rekonstruktion der Bewegung von Lithosphärenplatten wurden didaktische Leitlinien für den Geographieunterricht entwickelt. Viele Strukturen und Prozesse von Plattenbewegungen sind nicht direkt wahrnehmbar und damit gemäß der Theorie des erfahrungs basierten Verstehens nur metaphorisch verständlich. Eine zentrale Rolle bei der Formulierung von Leitlinien nimmt daher die Aktivierung verständnisfördernder, direkt verständlicher Quellbereiche ein, beispielsweise mittels Sprache, Gestik oder Analogien. Der Artikel fokussiert auf zentrale Ergebnisse der fachlichen Klärung, den Vergleich der fachlichen Konzepte mit der Schülerperspektive sowie die Entwicklung von als Empfehlung für den Unterricht zu betrachtenden didaktischen Leitlinien.
 
The model of educational reconstruction was used in this study to develop educational guidelines for teaching plate movements. This is based on a comparison of the results of Scientific Clarifica tion with students` conceptions identified by analyzing qualitative interviews. Many structures and processes concerning plate movements cannot be perceived directly and so, according to theory of experientialism, they can only be understood on an imaginary level. As a result, instructors teaching plate movements are required to use adequate metaphors from source domains which are clearly comprehensible. Appropriate source domains could be activated for example by language, gesture or analogies. The article focusses on key results of scientific clarification, a comparison between scientific and learners` perspective and the development of educational guidelines for teaching plate tectonics
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-44-2-Conrad.pdf — Adobe PDF — 505.8 Kb
MD5: a62d2beabc605353c09f148f9d706aa7
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23262
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23262
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23262">https://doi.org/10.18452/23262</a>