Learning to Look Beyond the Frame: How Is the “Blind Field” of a Photo Filled?
This article discusses the processes of the interpretation of photos from a semiotic perspective. The main
data-set covers drawings by Finnish high school students. These drawings depict the “blind field”—that is,
the empty space surrounding the photo’s frames—of a photo taken in New York City. Every photo is framed in
some way as it reveals only a part of the landscape it attempts to depict. Theoretically, it is argued that one’s life
experience, education, and social relationships among other things affect how the viewer fills in the blind field.
Therefore, the blind field is said to be the source of meanings in relation to a photo. Ontologically, photos are
not understood as objective re-presentations of the world, but as subjective worldviews as photos are always
taken by somebody and looked at by someone. This interaction between the photographer and the viewer is
approached by asking: to what extent do the blind field and the students’ drawings in the blind field explain the
meanings of the photo? This is a relevant question when taking into consideration the fact that a student’s way
of interpreting photos in, for instance, geography textbooks might differ from that of the geography teacher.
Therefore, the main argument of this study is that photos should not be taken for granted. Moreover, the ele ments that are not made visible in the photo also form an important part of the interpretation of photos. Den Gegenstand der vorliegenden Arbeit bildet die Interpretation von Fotos aus einer semiotischen Perspektive. Finni sche Schülerinnen und Schüler der Sekundarstufe fertigten Zeichnungen an, auf denen diese den sogenannten „blinden
Fleck“ (den nicht abgebildeten Raum um einen Bildausschnitt herum), eines in New York City aufgenommenen Fotos er gänzten. Auf jedem Foto wird jeweils nur (ein vom Fotografen bestimmter) Ausschnitt einer Szene abgebildet (in diesem
Fall einer Stadtlandschaft). Auf welche Art und Weise ein Individuum den „blinden Fleck“ füllt, wird unter anderem von
individueller Lebenserfahrung, Bildung und sozialen Hintergründen beeinflusst.Vor diesem Hintergrund kann an der Art
und Weise, wie der „blinde Fleck“ zeichnerisch ausgefüllt wird, auf Bedeutungszuschreibungen des Fotos geschlossen
werden. Ontologisch bilden Fotos keine objektive Darstellung der Welt. Von Individuen aufgenommen und von Individuen
betrachtet, spiegeln Fotos deren subjektive Weltwahrnehmung wider. Die Interaktion zwischen Fotograf und Betrachter
lässt sich am Beispiel der Schülerzeichnungen des ”blinden Fleckes“ erschließen. Hier wird der Frage nachgegangen, zu
welchem Ausmaß die zeichnerischen Ergänzungen der Fotos im „blinden Fleck“ Bedeutungszuschreibungen der Fotos
erklären. Die Relevanz dieser Frage lässt sich anhand einfacher Beispiele, wie der unterschiedlichen Interpretation eines
im Schulbuch abgebildeten Fotos durch die Lehrkraft einerseits und die Lernenden andererseits erklären. Vor diesem
Hintergrund sind für die Deutung des Fotos solche Elemente der Schülerzeichnungen besonders relevant, die auf dem
Fotoausschnitt nicht abgebildet und somit dort nicht sichtbar sind.
Files in this item