Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2016, Band 44 - Heft 2
  • View Item
2016Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23261
Learning to Look Beyond the Frame: How Is the “Blind Field” of a Photo Filled?
Hilander, Markus cc
This article discusses the processes of the interpretation of photos from a semiotic perspective. The main data-set covers drawings by Finnish high school students. These drawings depict the “blind field”—that is, the empty space surrounding the photo’s frames—of a photo taken in New York City. Every photo is framed in some way as it reveals only a part of the landscape it attempts to depict. Theoretically, it is argued that one’s life experience, education, and social relationships among other things affect how the viewer fills in the blind field. Therefore, the blind field is said to be the source of meanings in relation to a photo. Ontologically, photos are not understood as objective re-presentations of the world, but as subjective worldviews as photos are always taken by somebody and looked at by someone. This interaction between the photographer and the viewer is approached by asking: to what extent do the blind field and the students’ drawings in the blind field explain the meanings of the photo? This is a relevant question when taking into consideration the fact that a student’s way of interpreting photos in, for instance, geography textbooks might differ from that of the geography teacher. Therefore, the main argument of this study is that photos should not be taken for granted. Moreover, the ele ments that are not made visible in the photo also form an important part of the interpretation of photos.
 
Den Gegenstand der vorliegenden Arbeit bildet die Interpretation von Fotos aus einer semiotischen Perspektive. Finni sche Schülerinnen und Schüler der Sekundarstufe fertigten Zeichnungen an, auf denen diese den sogenannten „blinden Fleck“ (den nicht abgebildeten Raum um einen Bildausschnitt herum), eines in New York City aufgenommenen Fotos er gänzten. Auf jedem Foto wird jeweils nur (ein vom Fotografen bestimmter) Ausschnitt einer Szene abgebildet (in diesem Fall einer Stadtlandschaft). Auf welche Art und Weise ein Individuum den „blinden Fleck“ füllt, wird unter anderem von individueller Lebenserfahrung, Bildung und sozialen Hintergründen beeinflusst.Vor diesem Hintergrund kann an der Art und Weise, wie der „blinde Fleck“ zeichnerisch ausgefüllt wird, auf Bedeutungszuschreibungen des Fotos geschlossen werden. Ontologisch bilden Fotos keine objektive Darstellung der Welt. Von Individuen aufgenommen und von Individuen betrachtet, spiegeln Fotos deren subjektive Weltwahrnehmung wider. Die Interaktion zwischen Fotograf und Betrachter lässt sich am Beispiel der Schülerzeichnungen des ”blinden Fleckes“ erschließen. Hier wird der Frage nachgegangen, zu welchem Ausmaß die zeichnerischen Ergänzungen der Fotos im „blinden Fleck“ Bedeutungszuschreibungen der Fotos erklären. Die Relevanz dieser Frage lässt sich anhand einfacher Beispiele, wie der unterschiedlichen Interpretation eines im Schulbuch abgebildeten Fotos durch die Lehrkraft einerseits und die Lernenden andererseits erklären. Vor diesem Hintergrund sind für die Deutung des Fotos solche Elemente der Schülerzeichnungen besonders relevant, die auf dem Fotoausschnitt nicht abgebildet und somit dort nicht sichtbar sind.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-44-2-Hilander.pdf — Adobe PDF — 402.8 Kb
MD5: 4c7565771a651c2fa33996a5a6078ed3
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23261
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23261
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23261">https://doi.org/10.18452/23261</a>