Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 1
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 1
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 1
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 1
  • View Item
2021-11-09Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23079
Fachbezogenes ethisches Professionswissen von Geographielehrkräften als Voraussetzung für die Förderung ethischen Urteilens im Geographieunterricht
Laub, Jochen
Horn, Michael
Felzmann, Dirk
Geographieunterricht zielt auf die Anbahnung ethischer Urteilsfähigkeit ab, was eine kritisch-reflexive Auseinandersetzung mit ethischen Aspekten erfordert. Der Beitrag fragt nach Gründen der zurückhaltenden Umsetzung dieser Zielsetzung und betrachtet dabei vor allem die möglichen Ursachen, welche aus einem mangelnden Professionswissen der Lehrkräfte resultieren. Auch wenn dem Fachwissen innerhalb der Professionalisierungsforschung große Bedeutung für die Qualität von Unterricht beigemessen wird, ist bislang unklar, ob Lehrerkräfte über die fachlichen Fähigkeiten (das ethische Wissen) verfügen, um mit dieser Herausforderung umgehen zu können. Die Autoren entwickeln aus der Analyse des moralpsychologischen Konstruktes der moral sensitivity und Ansätzen der Ethik Facetten eines geographiebezogenen ethischen Professionswissens.
 
Geography education aims at developing students‘ capability to make ethical judgements, which requires a critical and reflexive examination of ethical aspects. This paper asks for reasons of the moderate implementation of this objective and focusses the possible causes that result from teachers’ lack of professional knowledge. Although specialized knowledge is considered to be an important determinant of education quality, it is unclear whether teachers possess these professional skills (the ethical knowledge) needed to deal with this challenge. From the analysis of the moral-psychological construct of moral sensitivity and theoretical approaches to ethics, the authors develop facets of Geography-related ethical professional knowledge.
 
La enseñanza de la geografía tiene como objetivo desarrollar en los estudiantes capacidades para emitir juicios éticos, aspecto que requiere un examen crítico y reflexivo de las cuestiones éticas. Este trabajo tiene como objetivo la identificación de las posibles causas que se derivan de la falta de conocimientos profesionales de los profesores. Aunque se considera que el conocimiento especializado es un determinante importante de la calidad de la educación, no está claro que los profesores posean estas competencias profesionales (el conocimiento ético) necesarias para afrontar este reto. A partir del análisis del constructo moral-psicológico de la sensibilidad moral y de los enfoques teóricos de la ética, los autores desarrollan las perspectivas del conocimiento profesional ético relacionado con la geografía.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-49-1-LaubHornFelzmann.pdf — Adobe PDF — 1.409 Mb
MD5: 1462abe367c6de0ead6f699f66c3f709
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23079
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23079
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23079">https://doi.org/10.18452/23079</a>