Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel und Monographien
  • Zweitveröffentlichungen
  • View Item
2015-09Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23906
Working Photos: Propaganda, Participation, and the Visual Production of Memory in Nazi Germany
Prehn, Ulrich
Philosophische Fakultät
This article examines images of Germany's “working world” in the 1930s and 1940s. Analyzing photos from three different genres—factory photography, special-occasion industrial photography, and the work of nonprofessional photographers—it addresses a series of questions: How was the “working world” depicted in photographs from this period? What were the different modes, functions, and effects of visual representations of work and workers in these three genres? In what ways did these photographs contribute to the (visual) production and “shaping” of memory—in terms of worker experiences, as well as with respect to attempts by the National Socialists to promote ideological notions of community-building (Vergemeinschaftung)? The main argument is that photography served as an important tool for the mobilization and self-mobilization of German workers under the Nazi regime.
 
Dieser Aufsatz untersucht Bilder der “Arbeitswelt” Deutschlands aus den 1930er- und 1940er-Jahren. Anhand von aus drei unterschiedlichen Genres stammenden Fotografien—Werksfotografien, zu besonderen Anlässen hergestellte Industriefotografien und Amateurfotografien—werden eine Reihe von Fragen angesprochen: Wie stellte sich die Arbeiterwelt in Fotografien aus dieser Zeit dar? Welches waren die unterschiedlichen Arten, Funktionen und Wirkungen der visuellen Repräsentation von Arbeit und Arbeitern in diesen drei Genres? Wie genau trugen diese Fotografien zur (visuellen) Produktion sowie zur Formung und “Gestaltung” von Erinnerung bei—im Sinne von Arbeitererfahrungen, aber auch im Hinblick auf die Versuche der Nationalsozialisten, ideologische Vorstellungen von Vergemeinschaftung zu fördern? Wie gezeigt wird, hat Fotografie als wichtiges Werkzeug der Mobilisierung wie auch der Selbstmobilisierung deutscher Arbeiter unter dem nationalsozialistischen Regime gedient.
 
Files in this item
Thumbnail
working-photos-propaganda-participation-and-the-visual-production-of-memory-in-nazi-germany.pdf — Adobe PDF — 973.7 Kb
MD5: 81bc8bb7432c622a1a2f16995e3abe73
Notes
This publication is with permission of the rights owner freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively.
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23906
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23906
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23906">https://doi.org/10.18452/23906</a>