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2015-09Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23906
Working Photos: Propaganda, Participation, and the Visual Production of Memory in Nazi Germany
dc.contributor.authorPrehn, Ulrich
dc.date.accessioned2022-01-17T12:13:23Z
dc.date.available2022-01-17T12:13:23Z
dc.date.issued2015-09none
dc.identifier.issn0008-9389
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/24586
dc.descriptionThis publication is with permission of the rights owner freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively.none
dc.description.abstractThis article examines images of Germany's “working world” in the 1930s and 1940s. Analyzing photos from three different genres—factory photography, special-occasion industrial photography, and the work of nonprofessional photographers—it addresses a series of questions: How was the “working world” depicted in photographs from this period? What were the different modes, functions, and effects of visual representations of work and workers in these three genres? In what ways did these photographs contribute to the (visual) production and “shaping” of memory—in terms of worker experiences, as well as with respect to attempts by the National Socialists to promote ideological notions of community-building (Vergemeinschaftung)? The main argument is that photography served as an important tool for the mobilization and self-mobilization of German workers under the Nazi regime.eng
dc.description.abstractDieser Aufsatz untersucht Bilder der “Arbeitswelt” Deutschlands aus den 1930er- und 1940er-Jahren. Anhand von aus drei unterschiedlichen Genres stammenden Fotografien—Werksfotografien, zu besonderen Anlässen hergestellte Industriefotografien und Amateurfotografien—werden eine Reihe von Fragen angesprochen: Wie stellte sich die Arbeiterwelt in Fotografien aus dieser Zeit dar? Welches waren die unterschiedlichen Arten, Funktionen und Wirkungen der visuellen Repräsentation von Arbeit und Arbeitern in diesen drei Genres? Wie genau trugen diese Fotografien zur (visuellen) Produktion sowie zur Formung und “Gestaltung” von Erinnerung bei—im Sinne von Arbeitererfahrungen, aber auch im Hinblick auf die Versuche der Nationalsozialisten, ideologische Vorstellungen von Vergemeinschaftung zu fördern? Wie gezeigt wird, hat Fotografie als wichtiges Werkzeug der Mobilisierung wie auch der Selbstmobilisierung deutscher Arbeiter unter dem nationalsozialistischen Regime gedient.ger
dc.language.isoengnone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subject.ddc900 Geschichte, Geografie und Hilfswissenschaftennone
dc.titleWorking Photos: Propaganda, Participation, and the Visual Production of Memory in Nazi Germanynone
dc.typearticle
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/24586-1
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/23906
dc.type.versionpublishedVersionnone
local.edoc.pages21none
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
dc.description.versionPeer Reviewednone
dc.identifier.eissn1569-1616
dcterms.bibliographicCitation.doi10.1017/S0008938915000795
dcterms.bibliographicCitation.journaltitleCentral European Historynone
dcterms.bibliographicCitation.volume48none
dcterms.bibliographicCitation.issue3none
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishernameCambridge University Pressnone
dcterms.bibliographicCitation.originalpublisherplaceCambridgenone
dcterms.bibliographicCitation.pagestart366none
dcterms.bibliographicCitation.pageend386none
bua.departmentPhilosophische Fakultätnone

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