Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2015, Band 43 - Heft 1
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2015, Band 43 - Heft 1
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2015, Band 43 - Heft 1
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2015, Band 43 - Heft 1
  • View Item
2015Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23625
Ein Vergleich kognitionsorientierter Stufenmodelle und ihrer normativen Implikationen für das interkulturelle und wertorientierte Lernen im Geographieunterricht
Applis, Stefan cc
Interkulturelles Lernen stellt ein zentrales Unterrichtsprinzip für den Geographieunter richt dar. Existierende theoretische Konzeptionalisierungen und ihre didaktischen Um setzungen für den Geographieunterricht weisen jedoch deutliche Schwächen auf. Im vorgelegten Diskussionsbeitrag wird das Modell der Interkulturellen Sensibilität (Deve lopment Model of Intercultural Sensitvity) nach Bennett und Hammer mit Stufenmodellen zum wertorientierten Lernen verglichen. Die Modelle werden hinsichtlich ihrer Eignung bezüglich der Konstruktion von schulischen Lehr-Lernarrangements in den Bereichen des interkulturellen und wertorientierten Geographieunterrichts reflektiert werden.
 
Intercultural learning is a central principle in the geography classroom. Existing theo retical concepts and their didactical operationalizations for the geography classroom however show substantial weaknesses. The paper contrasts the Development Model of Intercultural Sensitivity by Bennett and Hammer with step models of moral learning in the field of values-based learning. Moreover, its applicability for the construction of teaching and learning arrangements in the geography classroom is reflected.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-43-1-Applis.pdf — Adobe PDF — 2.947 Mb
MD5: 6e88e1d3f944ecfa6f71666fa52e02aa
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23625
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23625
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23625">https://doi.org/10.18452/23625</a>