Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2014, Band 42 - Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2014, Band 42 - Heft 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2014, Band 42 - Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • Archiv
  • 2014, Band 42 - Heft 4
  • View Item
2014Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23989
Implementierung von BNE am Ende der UN-Dekade
Eine internationale Vergleichsstudie am Beispiel des Fachunterrichts
Bagoly-Simó, Péter cc
Ziel der UN-Dekade Bildung für nachhaltige Entwicklung (2005-2014) war es, eine bessere Implementierung einer Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) in alle Formen der Bildung zu erreichen. Trotz verschiedenster Maßnahmen und Programme fand BNE, obwohl sie gegenwärtige und künftige Herausforderungen der Menschheit thematisiert, bislang scheinbar zu wenig Beachtung. Dieser Beitrag nimmt sich daher vor, die Implementierung von BNE-Themen in die Fachlehrpläne der formellen Bildung genauer zu untersuchen. Dabei spielte die Unterscheidung zwischen fachspezifischem Grundwissenserwerb und BNE eine zentrale Rolle. Einem Mixed-Methods-Ansatz folgend wurde für die Sekundarstufe I die Implementierung von insgesamt 46 BNE-Themen in den Bayerischen Realschullehrplan, das Rumänische Nationalcurriculum und das Mexikanische Curriculum untersucht. Die Ergebnisse zeigen unterschiedliche Implementierungsmuster bei einzelnen Themen und/oder Fächern. Eine breite und tiefe Implementierung ist in keinem der drei Curricula erfolgt. Das Fach Geographie spielt in allen drei Fällen eine führende Rolle bei der Implementierung von BNE-Themen. Darüber hinaus behandeln vor allem die Fächer Biologie, Physik, Ethik und die technischen Fächer BNE-Themen, allerdings zeigen sie dabei unterschiedliche Spezialisierungen.
 
The Decade of Education for Sustainable Development proclaimed by the United Nations for the years 2005-2014 aims at a strong implementation of Education for Sustainable Development (ESD) into all forms of education. Despite a range of measures taken and programs developed, topics that discuss contemporary and future challenges of humanity have received marginal attention as yet. Therefore, this paper takes a closer look at the implementation of ESD topics into subject curricula of formal education. When doing so, it analyzes the contribution of the topics to both subject-specific skill acquisition and ESD. Mixed methods served to map the implementation of 46 topics in Bavarian (Germany), Romanian, and Mexican national curricula for lower secondary education. The results show different patterns of implementation that produce specialization and segmentation. Moreover, none of the three curricula displays a broad and deep implementation of ESD-topics. While Geography is in all three case studies the leading subject implementing ESD topics, Biology, Physics, Chemistry, technical subjects, and Ethics specialize on few topics and often discuss them broadly.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-42-4-Bagoly-Simo.pdf — Adobe PDF — 2.348 Mb
MD5: 02ba116afe693383f0862b184ad4ec15
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23989
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23989
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23989">https://doi.org/10.18452/23989</a>