Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
2022-05Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/24736
Anthropocene Melancholy
Uncanny Familiarity in Contemporary Norwegian Long Poems
Myren-Svelstad, Per Esben cc
The article presents an analysis of Urd by Ruth Lillegraven and Heime mellom istidene by Guri Sørumgård Botheim. These two works of poetry are studied from an ecocritical perspective primarily inspired by Timothy Morton’s concept of dark ecology and Timothy Clark’s idea of the Anthropocene. The main focus of the analysis is how the poems depict feelings of familiarity between modern humans, their ancestors, and their surroundings. In the discussion, particular attention is paid to the gendered aspects of familial melancholy. In this way, the author seeks to demonstrate how poetic form can contribute to a way of reading in the Anthropocene.
 
Der Artikel analysiert Urd von Ruth Lillegraven und Heime mellom istidene von Guri Sørumgård Botheim. Diese beiden Gedichtsammlungen werden aus einer ökokritischen Perspektive untersucht, die vor allem von Timothy Mortons Konzept der dunklen Ökologie und Timothy Clarks Idee des Anthropozäns inspiriert ist. Im Mittelpunkt der Analyse steht die Frage, wie die Gedichte Gefühle der Vertrautheit zwischen dem modernen Menschen, seinen Vorfahren und seiner Umgebung darstellen. In der Diskussion wird den geschlechtsspezifischen Aspekten der familiären Melancholie besondere Aufmerksamkeit geschenkt. Auf diese Weise versucht der Autor zu zeigen, wie die poetische Form zu einer Lesart im Anthropozän beitragen kann.
 
Files in this item
Thumbnail
NEF2022-Myren-Svelstad-Anthropocene_Melancholy.pdf — Adobe PDF — 322.6 Kb
MD5: f3a21b7020be7995084ade779b7cea9d
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/24736
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/24736
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/24736">https://doi.org/10.18452/24736</a>