Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • NORDEUROPAforum - Zeitschrift für Kulturstudien
  • Heft 2022
  • View Item
2022-05Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/24738
Climate Change and the Carnivalesque in Erlend O. Nødtvedt’s Vestlandet
Endreson, Thorunn Gullaksen
Norwegian contemporary climate fiction often portrays humans as in denial of climate change.1 In Erlend Nødtvedt’s transgressive novel Vestlandet (2017), an alternative story is presented. In contrast to conventional climate change denial, the two protagonists turn the situation upside down and literally celebrate death and climate change and the exceptional Western Norwegian »sublime« landscape. Drawing on Mikhail Bakhtin’s concept of laughter and the carnivalesque, I will investigate Vestlandet as a response to a world in climate crisis, and thereby transcending the ecocritical reluctance to engage with laughter. Environmental humor offers an alternative vision, a possibility to see ourselves from another perspective. Vestlandet contributes to the creation of new climate change narratives and communicates potential for change, but there is no guarantee that laughter will lead to increased awareness and action.
 
In der zeitgenössischen norwegischen Klimaliteratur wird der Mensch oft als Leugner des Klimawandels dargestellt. In Erlend Nødtvedts transgressivem Roman Vestlandet (2017) wird eine alternative Geschichte präsentiert. Im Gegensatz zur herkömmlichen Leugnung des Klimawandels stellen die beiden Protagonisten die Situation auf den Kopf und feiern buchstäblich den Tod, den Klimawandel und die außergewöhnliche westnorwegische »erhabene « Landschaft. In Anlehnung an Mikhail Bakhtins Konzept des Lachens und des Karnevalesken werde ich Vestlandet als Antwort auf eine Welt in der Klimakrise untersuchen und dabei die ökokritische Zurückhaltung gegenüber dem Lachen überwinden. Umwelthumor bietet eine alternative Vision, eine Möglichkeit, uns selbst aus einer anderen Perspektive zu sehen. Vestlandet trägt zur Schaffung neuer Erzählungen über den Klimawandel bei und vermittelt das Potenzial für Veränderungen, gibt aber keine Garantie dafür, dass Lachen zu mehr Bewusstsein und Handeln führt.
 
Files in this item
Thumbnail
NEF2022-Endreson-Vestlandet.pdf — Adobe PDF — 342.4 Kb
MD5: b03d8bef95f5e041bedbb6025e719e95
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International(CC BY 4.0) Attribution 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/24738
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/24738
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/24738">https://doi.org/10.18452/24738</a>