Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
2022-06-07Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23388
Subjektive Wahrnehmungen professioneller Handlungskompetenz von Lehramtsstudentinnen und Lehramtsstudenten im Rahmen geographi­scher Exkursionen
Lindau, Anne-Kathrin
Die subjektiveWahrnehmung von Professionswissen stellt bereits im Lehramtsstudium einen wichtigen Bestandteil bei der Entwicklung professioneller Handlungskompetenz dar. Komplexen Lehr- und Lernformaten kommen in diesem Kontext eine bedeutsame Rolle zu, da sie durch die Bewältigung der darin gestellten Anforderungen sowie deren subjektiveWahrnehmung einen Beitrag zur Professionalisierung angehender Lehrkräfte leisten. Am Beispiel einer geographischen Exkursion im Rahmen der universitären Lehrerbildung im Fach Geographie wird der Umgang mit komplexen Herausforderungen vor dem Hintergrund der subjektivenWahrnehmung des Professionswissens innerhalb eines Studienmoduls analysiert. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die subjektiveWahrnehmung der Professionswissensdimensionen über die Planung,Durchführung und Auswertung einer selbstorganisierten Exkursion verändern sowie individuelle Ressourcen- und Entwicklungsbereiche zur Professionalisierung ableiten.
 
The subjective perception of professional knowledge is an important component in the development of professional competence already during teacher training. In this context, complex teaching and learning formats play a significant role, as they contribute to the professionalization of future teachers by mastering the demands made of them and their subjective perception. Using the example of a geographical excursion within the framework of university teaching education in Geography, this paper analyzes the handling of complex challenges against the background of the subjective perception of professional knowledge within a study module. The results show that the subjective perception of the dimensions of professional knowledge changes during the planning, implementation, and evaluation of a self-organized excursion and that individual resource and development areas for professionalization are derived.
 
La percepción sobre el conocimiento profesional es un componente importante en el desarrollo de la competencia profesional durante la formación del profesorado. En este contexto, los métodos de enseñanza y aprendizaje complejos desempeñan un papel significativo, ya que contribuyen a la profesionalización de los futuros docentes mediante el dominio de las exigencias que se les plantean y su percepción subjetiva. Utilizando el ejemplo de una excursión geográfica en el marco de la formación docente universitaria en geografía, este trabajo analiza el manejo de los desafíos complejos sobre la percepción del conocimiento profesional dentro de un módulo de estudio. Los resultados muestran que la percepción de las dimensiones del conocimiento profesional cambia durante la planificación, la realización y la evaluación de una excursión autoorganizada y que se trabajan áreas de recursos y desarrollo individuales para la profesionalización.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-49-3-Lindau.pdf — Adobe PDF — 1.693 Mb
MD5: dd69f690255f8361dd379573dea6876d
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23388
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23388
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23388">https://doi.org/10.18452/23388</a>