Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 3
  • View Item
2022-06-07Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23390
Are We More Sustainable Yet? Results of a Longitudinal Curriculum Study by Means of Topic Based Indicators
Bagoly-Simó, Péter cc
Hartmann, Johanna cc
Die Entwicklung von Indikatoren zur Messung der BNE-Implementierung in die formelle Bildung prägt spätestens seit der UN-Dekade BNE die Debatte um die Erfolge politischer Vorhaben. Dieser Beitrag wendet die vier Indikatoren von Bagoly-Simó (2013a, 2013b, 2014a) auf den 2017 in Kraft getretenen Bayerischen Realschullehrplan, um die Tiefe und Breite der BNE-Implementierung im Zuge der Lehrplanreform zu messen. Die Ergebnisse zeigen neben einer oberflächlichen Implementierung auch eine fortschreitende Spezialisierung auf wenige Fächer. Neben der Geographie und Biologie leisten die technischen Fächer den stärksten Beitrag zu einer BNE. Zwar müssen BNE-Themen einer kontinuierlichen Überpürfung unterzogen werden, dennoch bilden sie einen geeigneten Indokator zur Messung der Verknüpfung von BNE und Fachwissen.
 
In the context of ongoing efforts to measure the implementation of ESD into formal education, this paper aims to explore change pattern in implementation during curricular reform. Revisiting Bagoly-Simó's (2013a, 2013b, 2014a) four indicators measuring depth and breadth of implementation, this study analyzed the 2017 Bavarian curriculum for Realschule. The results indicate a persisting trend of specialization and superficial ESD implementation with Geography, Science, and a few vocational subjects showing a more profound implementation. While shifts in ESD discourses require a continuous revision of ESD-topics, they remain of crucial in diagnosing the links between ESD and each school subject's core knowledge.
 
En el contexto de los esfuerzos en curso para medir la implementación de la EDS en la educación formal, este documento tiene como objetivo explorar el patrón de cambio en la implementación durante la reforma curricular. Revisando los cuatro indicadores de Bagoly-Simó (2013a, 2013b, 2014a) que miden la profundidad y la amplitud de la implementación, este estudio analiza el plan de estudios de Baviera de 2017 para la Realschule. Los resultados indican una tendencia persistente a la especialización y a la aplicación superficial de la EDS, mientras que la geografía, la ciencia y algunas asignaturas de formación profesional muestran una aplicación más profunda. Aunque los cambios en los discursos de la EDS requieren una revisión continua de los temas de la EDS, siguen siendo cruciales para diagnosticar los vínculos entre la EDS y los conocimientos básicos de cada asignatura escolar.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-49-3-Bagoly-SimoHartmann.pdf — Adobe PDF — 2.515 Mb
MD5: 3093baaad26ec45c0c5963098b38c8f1
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/23390
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/23390
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/23390">https://doi.org/10.18452/23390</a>