Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 4
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2021, Band 49
  • Heft 4
  • View Item
2022-10-18Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25365
The Everyday Environment: A Place to Feel Connected to, a Place that has Meaning
Blankman, Marian
Dieser Beitrag widmet sich den Beziehungen von Grundschulkindern zu ihrer alltäglichen Umwelt und den Bedeutungen, die sie ihr zuschreiben. Die Untersuchung der kindlichen Beziehungen zu Orten sowie ihrer Raumwahrnehmung erfolgt mittels des Mosaikansatzes. Partizipative Forschungsaktivitäten wie Kartenerstellung, Spaziergänge in der Nachbarschaft und Interviews mit Kindern, ermöglichten die Erhebung der Verbindungen, des Wissens, der Bedeutungen und der Meinungen die Kinder über ihre Umwelt besitzen und mit dieser verbinden. Die Ergebnisse zeigen, dass dieser Ansatz einen strukturierten Einblick in die Einbindung der Kinder in ihre alltägliche Umgebung und das insideness ihrer Raumempfindung gibt. Vor diesem Hintergrund reflektiert der Beitrag über den möglichen Einsatz der hier vorgestellten Ergebnisse im Geographieunterricht der Primarstufe.
 
This paper reports on the findings of a research project investigating the connection of primary school students with their everyday environment and the meaning they derive from it. Children’s place attachment and sense of place are investigated using a mosaic approach. Through participatory research activities, such as map making, neighbourhood walks, and interviews, children described their connections, knowledge, meanings, and opinions about the environment. Results show that this approach provides structured insight into how well children are connected with their everyday environment and have developed insideness in their sense of place. How this insight can be used in primary Geography education is discussed.
 
En este artículo se exponen los resultados de un proyecto de investigación sobre la conexión de los alumnos de educación primaria con su entorno cotidiano y el significado que obtienen de él. Se investiga el apego de los niños al lugar y su sentido del mismo mediante un enfoque de mosaico. Mediante actividades de investigación participativa, como la elaboración de mapas, paseos por el barrio y entrevistas, los niños describieron sus conexiones, conocimientos, significados y opiniones sobre el entorno. Los resultados demuestran que este enfoque proporciona una visión estructurada sobre el grado de conexión de los niños con su entorno cotidiano y el desarrollo de su sentido de pertenencia al lugar. Se discute cómo se puede utilizar esta perspectiva en la enseñanza de la geografía en primaria.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-49-4-Blankman.pdf — Adobe PDF — 3.745 Mb
MD5: 9ff83d18540f2ac62affe70450d6a4ab
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details

Related Items

Show related Items with similar Title, Author, Creator or Subject.

  • 2017-12-06Dissertation
    Philoponus on topos 
    Redefining Place in Late Antiquity
    Papachristou, Ioannis
    Die Dissertation versucht einerseits die Form, die Methode und die Struktur von Philoponos Kommentar zur Physik neu zu interpretieren und andererseits seine Theorie des Ortes (Topos) eingehend zu untersuchen. Das Buch ...
  • 2018-03-22Zeitschriftenartikel
    Do We Need a New Approach to Library and Information Science? 
    Audunson, Ragnar Andreas
    Der vorliegende Beitrag analysiert den durch die Digitalisierung bedingten Druck auf das Bibliothekswesen und die Bibliotheks- und Informationswissenschaft sowie auf die zunehmende Bedeutung der Bibliotheken als Begegnungsorte ...
  • 2019Buch
    Signs of Place. A Visual Interpretation of Landscapes 
    Döhl, Rebecca; Jansen van Rensburg, Julian
    Throughout millennia people have created place from within space by using an array of different types of signs in a multitude of different environments. Signs that can give insights into the very different ways in which ...
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25365
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25365
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25365">https://doi.org/10.18452/25365</a>