Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Qualifikationsarbeiten
  • Dissertationen
  • View Item
2022-10-18Kumulative Dissertation DOI: 10.18452/25335
Emotional content in social misinformation affects mind, brain, and judgments
Baum, Julia
Lebenswissenschaftliche Fakultät
Misinformation, oder „Fake News“, ist in der Online-Kommunikation weit verbreitet und beeinflusst Diskurs und Zusammenleben. Es ist jedoch wenig darüber bekannt, wie wir auf individueller Ebene beeinflusst werden, wenn wir Meinungen bilden und Urteile ableiten. Diese Dissertation untersucht die kognitiven und Gehirn Mechanismen, die der Verarbeitung sozialer, personenbezogener Misinformation zugrunde liegen. Proband*innen wurden mit negativen, positiven oder relativ neutralen personenbezogenen Nachrichten konfrontiert, die entweder verbal als unglaubwürdig gekennzeichnet waren, z.B. "angeblich", oder aus bekannten Medienquellen stammten, die als glaubwürdig oder unglaubwürdig wahrgenommen wurden. Die Ergebnisse zeigten, dass soziale Urteile stark vom emotionalen Gehalt beeinflusst waren, unabhängig von der Glaubwürdigkeit. Elektrophysiologische Korrelate früher emotionaler und erregungsbezogener Prozesse sowie Korrelate späterer evaluierender Verarbeitung waren verstärkt für Personen, die mit emotionalen Inhalten assoziiert wurden—unabhängig von der Glaubwürdigkeit der Information. Emotionale Inhalte wirken also nicht nur auf die unwillkürliche und früher Reaktion auf Nachrichten, sondern sogar auf Prozesse, für die erwartet wurde, dass sie die Information aufgrund ihrer Glaubwürdigkeit evaluieren würden. Um zu intervenieren, bewerteten die Proband*innen vor der Konfrontation mit Schlagzeilen explizit die Glaubwürdigkeit der Quelle. Dies half teilweise, die Glaubwürdigkeit positiver Nachrichteninhalte zu verarbeiten. Die Einsicht in die fehlende Glaubwürdigkeit hatte jedoch keinen Einfluss auf die Effekte negativer Nachrichteninhalte. Unsere Ergebnisse zeigen, wie der emotionale Gehalt sozialer Misinformation das Gehirn und das Urteilsvermögen beeinflussen kann, selbst wider besseres Wissen über die fehlende Glaubwürdigkeit. Perspektivisch helfen diese Erkenntnisse, uns den Herausforderungen von Misinformation aus Sicht der individuellen Kognition zu stellen.
 
Misinformation, also called “fake news”, is highly prevalent in online communication affecting public discourse and social coexistence. However, little is known about how we are affected by it on the individual level when we derive opinions and judgments. This dissertation investigates the cognitive and brain mechanisms underlying the processing of social, person-related misinformation. Participants were exposed to negative, positive, or relatively neutral news about other persons that was either verbally marked as untrustworthy by adding e.g., “allegedly”, or stemmed from well-known media sources perceived as trusted or distrusted. We found that social person judgments strongly relied on the emotional content independent of the credibility, showing how social misinformation affects person evaluation although it is perceived as untrustworthy. Electrophysiological indexes of early emotional and arousal-related processes, as well as correlates of later evaluative processing were enhanced for persons associated with emotional contents regardless of the credibility of the information. This shows the pronounced influence of emotional contents not only on the initial and early response to news, but even on processes that were expected to evaluate the information on merit of its credibility. In a first attempt to intervene, participants explicitly evaluated the credibility of the source before reading the headlines. This helped to overcome the bias for positive news and process its credibility to some degree. However, the insight into the lack of credibility had no influence on the effects of negative news on brain responses and social judgments. Our results demonstrate how emotional content in social misinformation can affect mind, brain, and judgments even against better knowledge of its lacking credibility. In perspective, these insights help to face the challenges of misinformation from the perspective of the individual’s cognition.
 
Files in this item
Thumbnail
dissertation_julia_baum.pdf — Adobe PDF — 9.204 Mb
MD5: bb4c269e4705a4e5996d94df792f7de0
References
Has Part: https://doi.org/10.1037/emo0000545
Has Part: https://doi.org/10.31234/osf.io/hwnp9
Has Part: https://doi.org/10.1093/scan/nsaa164
Has Part: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2021.118572
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
InCopyright
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25335
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25335
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25335">https://doi.org/10.18452/25335</a>