Show simple item record

2022-11-21Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/23581
Operationalisierung von BNE-Kriterien zur Inventarisierung außerschulischer BNE-Lernorte in Rheinland-Pfalz
dc.contributor.authorWittlich, Christian
dc.contributor.authorBrühne, Thomas
dc.date.accessioned2022-11-21T16:44:43Z
dc.date.available2022-11-21T16:44:43Z
dc.date.issued2022-11-21none
dc.identifier.urihttp://edoc.hu-berlin.de/18452/26182
dc.description.abstractMithilfe einer zweistufigen Analyse wurden außerschulische Lernorte erfasst, die deutliche Bezüge zum Konzept einer Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) aufweisen. Dabei wurden selbst entwickelte BNE-Kriterien als methodisches Instrument in Form einer BNE Checkliste für außerschulische Lernorte operationalisiert. Die auf diesem Wege gewonnenen Daten liefern eine Grundlage für die Erstellung einer Datenbank von außerschulischen Lernorten mit BNE-Bezug. Eine Visualisierung der Daten zeigt folgendes räumliches Verteilungsmuster: Neben Landkreisen und kreisfreien Städten mit einer Vielzahl an BNE-Lernorten koexistieren Regionen mit Defiziten. Des Weiteren zeigt sich eine Häufung von BNE-Lernorten in stadt- und waldnahen Gebieten.ger
dc.description.abstractWith the help of a two-stage analysis, out-of-school places of learning were recorded that show clear references to the concept of Education for Sustainable Development (ESD). In the process, self-developed ESD criteria were operationalised as a methodological tool in the form of an ESD checklist for out-of-school learning places. The data obtained in this way provides a basis for the creation of a database of out-of-school learning places with ESD relevance. A visualisation of the data shows the following spatial distribution pattern: In addition to districts and independent cities with a large number of ESD learning places, regions with deficits coexist. Furthermore, there is an accumulation of ESD learning sites in areas close to cities and forests.eng
dc.description.abstractCon la ayuda de un análisis en dos etapas, se registraron los lugares de aprendizaje extracurriculares que muestran claras referencias al concepto de Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS). En el proceso, los criterios de EDS elaborados por ellos mismos se hicieron operativos como herramienta metodológica en forma de lista de comprobación de la EDS para los lugares de aprendizaje extraescolar. Los datos obtenidos de este modo sirven de base para la creación de una base de datos de lugares de aprendizaje extraescolar con relevancia para la EDS. Una visualización de los datos muestra el siguiente patrón de distribución espacial: además de distritos y ciudades independientes con un gran número de plazas de aprendizaje de EDS, coexisten regiones con déficit. Además, se acumulan los lugares de aprendizaje de la EDS en las zonas cercanas a las ciudades y los bosques.spa
dc.language.isogernone
dc.publisherHumboldt-Universität zu Berlin
dc.rights(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalger
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectAußerschulische Lernorteger
dc.subjectBildung für nachhaltige Entwicklung (BNE)ger
dc.subjectBNE-Kriterienger
dc.subjectLernortlandschaft Rheinland-Pfalzger
dc.subjectBNE-Lernorteger
dc.subjectextracurricular learning venueseng
dc.subjectEducation for Sustainable Development (ESD)eng
dc.subjectESD criteriaeng
dc.subjectLearning Location Landscape Rhineland-Palatinateeng
dc.subjectESD learning locationseng
dc.subjectlugares de aprendizaje extracurricularspa
dc.subjectEducación para el Desarrollo Sostenible (EDS)spa
dc.subjectcriterios de la EDSspa
dc.subjectLugar de aprendizaje Paisaje Renania-Palatinadospa
dc.subjectlugares de aprendizaje de la EDSspa
dc.subject.ddc370 Bildung und Erziehungnone
dc.subject.ddc550 Geowissenschaftennone
dc.titleOperationalisierung von BNE-Kriterien zur Inventarisierung außerschulischer BNE-Lernorte in Rheinland-Pfalznone
dc.typearticle
dc.title.translatedOperationalization of ESD Criteria for the Inventory of Out-of-school ESD Learning Places in Rhineland-Palatinateeng
dc.title.translatedPuesta en marcha de los criterios de EDS para el inventario de lugares de aprendizaje de EDS fuera de la escuela en Renania-Palatinadospa
dc.identifier.urnurn:nbn:de:kobv:11-110-18452/26182-6
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18452/23581
local.edoc.pages19none
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
local.edoc.container-year2022none
dc.description.versionPeer Reviewed
dc.identifier.eissn2698-6752
dc.identifier.zdb2976413-0
dcterms.bibliographicCitation.journaltitleZeitschrift für Geographiedidaktiknone
dcterms.bibliographicCitation.volume50none
dcterms.bibliographicCitation.issue1none
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishernameHumboldt-Universität zu Berlin, Geographisches Institutnone
dcterms.bibliographicCitation.originalpublisherplaceBerlinnone
dcterms.bibliographicCitation.editorPéter Bagoly-Simónone
dcterms.bibliographicCitation.pagestart1none
dcterms.bibliographicCitation.pageend19none
bua.departmentMathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultätnone

Show simple item record