Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
2022-12Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25638
Politische Bildung in Bibliotheken: Herausforderungen und Potenziale
Rethmann, Anne cc
Der Artikel knüpft an Arbeiten in den Bibliothekswissenschaften an, die sich mit dem Verhältnis von Demokratie und Bibliotheken sowie einer politischen Theorie der Bibliotheken beschäftigen. Im Gegensatz zu dem Gros der Arbeiten, die sich auf die Öffentlichkeitsfunktion von Bibliotheken fokussieren, soll hier verstärkt das Individuum ins Zentrum gerückt werden. In einem zweiten Schritt diskutiert die Autorin die Frage nach dem Bedeutungsgehalt einer gegenwärtigen politischen Bildung, um schließlich eine strategische Einbindung von Bibliotheken in diesem Bereich vorzuschlagen.
 
Building on ongoing discussions about democracy and libraries in the field of library and information studies, the author aims to contribute to a political theory of libraries. While the majority of studies in this field deal with concepts of the public sphere, the author calls attention to the individual facing current challenges. In a second step, she focuses on the meaning of civic education nowadays and the potential role of libraries in strengthening civic literacy.
 
Files in this item
Thumbnail
BFP.2022.0010_Rethmann_Preprint_2022.pdf — Adobe PDF — 1.058 Mb
MD5: e6c0cc85b4994d524ab55a4cdfb6320d
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25638
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25638
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25638">https://doi.org/10.18452/25638</a>