Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
2022-12Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25679
Ein Land ohne Bibliotheksakademie
van Vlimmeren, Ton
In den Niederlanden gibt es keine Ausbildungsinstitutionen für Bibliothekare mehr. Etwas, das im Ausland – und oft auch in den Niederlanden selbst – Fragen aufwirft. Dies umso mehr, als die Niederlande in den Top-Ten-Listen der guten Bibliotheksländer normalerweise nicht fehlt. Wie geht das ohne eine solide Bibliotheksausbildung? In diesem Beitrag werde ich auf die Geschichte der Bibliotheksbildung in den Niederlanden, ihr Verschwinden und die aktuelle Situation eingehen. Und vor allem darauf, was es an Entwicklungsmöglichkeiten für Bibliothekarinnen und Bibliothekare noch gibt. Wo es möglich ist, verwende ich Quellen, stütze mich aber teilweise auf Gespräche mit Kolleginnen und Kollegen und meine eigenen Erfahrungen und Einsichten, die ich als Direktor der Öffentlichen Bibliothek Utrecht gewonnen habe. Dieser Beitrag ist daher teilweise eher eine persönliche Reflexion als ein wissenschaftlicher Artikel.
 
There are no more library schools in the Netherlands. Something that raises questions abroad - and often in the Netherlands itself. All the more so because the Netherlands is usually not absent from the top ten lists of good library countries. How can this be done without a solid library education? In this contribution I will look at the history of library education in the Netherlands, its disappearance and the current situation. And above all, what development opportunities still exist for librarians. Where possible, I use sources, but I partly rely on conversations with colleagues and my own experiences and insights gained as director of the Utrecht Public Library. This contribution is therefore partly a personal reflection rather than an academic article.
 
Files in this item
Thumbnail
BFP.2022.0027_Van_Vlimmeren_Preprint_2022.pdf — Adobe PDF — 654.8 Kb
MD5: e5c127b7545c93c1e4a8627135c6e400
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25679
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25679
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25679">https://doi.org/10.18452/25679</a>