Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
2022-12Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25720
No Future? Konsequenzen der Bewerberkrise der informationswissenschaftlichen Studiengänge
Pfeffer, Magnus cc
Das Interesse junger Menschen an informationswissenschaftlichen Studiengängen hat in dem vergangenen Jahrzehnt stetig nachgelassen. Dieser Trend ist dabei nicht auf einzelne Studienangebote beschränkt, sondern trifft – wenn auch in unterschiedlichem Ausmaß – auf alle regulären informationswissenschaftlichen Studienangebote im deutschsprachigen Raum zu. Dieser Aufsatz dokumentiert diese Entwicklung am Beispiel des Studienangebots Informationswissenschaften an der Hochschule der Medien Stuttgart, stellt die getroffenen Maßnahmen vor und zeigt die mittel- und langfristigen Folgen auf. Neben den Studiengängen selbst sind vor allem Informationseinrichtungen betroffen, da der bereits bestehende Mangel an Fachkräften durch diese Entwicklung noch verstärkt wird.
 
In the past decade, interest in Information Science (B.A.) programs has dropped significantly. This trend is not limited to specific programs but can be observed in varying extent at all regular university programs in the German-speaking countries. This article documents the development at Stuttgart Media University, the countermeasures that have been tried and discusses the mid- and long-term consequences. Besides the programs themselves, this development should be of concern to all kinds of libraries, as it will worsen the already existing lack of qualified staff.
 
Files in this item
Thumbnail
BFP.2022.0044_Pfeffer_Preprint_2022.pdf — Adobe PDF — 972.7 Kb
MD5: 988d8de43b831a64e758c1b8e3dfa18e
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25720
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25720
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25720">https://doi.org/10.18452/25720</a>