Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • BIBLIOTHEK Forschung und Praxis (Preprints)
  • 2022
  • View Item
2022-12Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25726
Bibliothekarische Ausbildung im Spannungsfeld von Informationsmanagement und Digitalisierung
Zeiller, Michael cc
Die Dominanz von digitalem Content und Digitalisierungsmaßnahmen verändern die Berufswelt von Beschäftigten in Bibliotheken. Die dafür benötigten digitalen Kompetenzen erfordern ständige Adaptierungen in den Ausbildungsprogrammen. Allerdings unterliegen diese Ausbildungsprogramme mehreren Spannungsfeldern, um aktuelle Ausbildungsinhalte anbieten zu können. Unterschiedliche Spannungsfelder, unter anderem Spezialisierung vs. breite Wissensbasis, der Anteil an Informationstechnologien, eine Schwerpunktsetzung im Informationsmanagement oder der Bedarf an einem offenen, erweiterten Kompetenzspektrum werden diskutiert.
 
The dominance of digital content and digitization are changing the professional world of library employees. The new and changed digital competencies require constant adaptations in the training programs. However, these programs are subject to several conflicts in order to be able to offer up-to-date teaching content. Different areas of conflict are discussed, including specialization vs. broad knowledge base, the amount of information technologies, a focus on information management, or the need for an open, broadened spectrum of competencies.
 
Files in this item
Thumbnail
BFP.2022.0050_Zeiller_Preprint_2022.pdf — Adobe PDF — 345.0 Kb
MD5: 6ac496b3a7d9eb570678a43cd3e61ea3
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25726
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25726
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25726">https://doi.org/10.18452/25726</a>