Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
2023-01-24Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25712
Bildung für nachhaltige Entwicklung in der Geographiedidaktik: Integration, Evolution oder Revolution?
Erste Ergebnisse zu einer qualitativen Untersuchung einer Lehrveranstaltung
Baumann, Stefan
Niebert, Kai
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Die Fallstudie geht am Beispiel der Geographiedidaktik mit Mitteln der Aktionsforschung der Frage nach, wie Forderungen einer nachhaltigen Entwicklung in einer fachdidaktischen Lehrveranstaltung eingelöst werden können. Es wurde erhoben, wie sich die Perspektive von Studierenden der Sekundarstufe I verändert, wenn sie sich mit zentralen Aspekten einer Bildung für nachhaltige Entwicklung im Fach Geographie auseinandersetzen. Vorgestellt wird die theoriegeleitete Konzeption der Lehrveranstaltung sowie deren evidenzbasierte Evaluation. Es wird deutlich, dass trotz eines holistischen Ansatzes der Veranstaltung Studierende vor allem Themen der klassischen Umweltbildung aufgreifen und der Wissensvermittlung als Voraussetzung für das Handeln einen hohen Stellenwert beimessen.
 
Using the example of teacher training in Geography, this case study uses action research to investigate the question of what a course must include to meet the needs of sustainable development. We surveyed how the perspective of lower secondary teacher training students changes when they deal with Education for Sustainable Development in Geography. Following the introduction of the theory-based conception of the course, we proceed to explore the evaluation of the seminar work. The results shows that students mainly embrace topics of classical Environmental Education and that the transfer of knowledge as a prerequisite for action is of high importance. In order to change the preconceptions, education in general would have to be framed with sustainability.
 
Utilizando el ejemplo de la formación docente en Geografía, este estudio de caso utiliza la investigación-acción para investigar la cuestión de qué debe contener un curso para satisfacer las necesidades del desarrollo sostenible. Encuestamos cómo cambia la perspectiva de los estudiantes de formación docente de secundaria cuando se dedican a la Educación para el Desarrollo Sostenible en Geografía. Tras la introducción de la concepción teórica del curso, se procede a explorar la evaluación del trabajo del seminario. Los resultados muestran que los estudiantes abordan principalmente temas de la Educación Ambiental clásica y que la transferencia de conocimientos como requisito previo para la acción es de alta importancia. Para cambiar los prejuicios, la educación en general tendría que estar enmarcada en la sustentabilidad.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-50-2-BaumannNiebert.pdf — Adobe PDF — 2.916 Mb
MD5: c3b117368b2cc8abe6c1f57f6b094113
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25712
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25712
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25712">https://doi.org/10.18452/25712</a>