Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 2
  • View Item
2023-01-25Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25710
Welche Indikatoren sind geeignet, um die Verankerung von BNE im schulischen System zu messen?
Ergebnisse einer Konsultation von Expertinnen und Experten aus Bildungsadministration und Wissenschaft
Hemmer, Ingrid
Winter, Marc
Mainka, Steven
Ullrich, Mark
Bagoly-Simó, Péter
Lude, Armin
Labanino, Rafael
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Wie kann man die Implementierung von Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) in den schulischen Bildungsbereich messen? Der Beitrag berichtet über die Phase der Konsultation im Rahmen eines umfangreicheren Forschungsprojektes. Er geht den beiden Fragen nach, wie die einzelnen Indikatoren eines vorgeschlagenen Indikatorensets von den Befragten beurteilt wurden und ob Unterschiede zwischen den beiden Expertisegruppen (Wissenschaft, Bildungsadministration) auftraten. Die Konsultation erfolgte mittels eines Fragebogens, der geschlossene und offene Fragen umfasste. Die Ergebnisse zeigten, dass Lehrpläne, Fortbildungen, Schullabels, Schulleitungsausbildung und BNE-Strategie als die wichtigsten Bereiche angesehen wurden. Die beiden Expertisegruppen unterschieden sich in ihrer Bewertung nicht signifikant.
 
What are the ways to measure the implementation of Education for Sustainable Development (ESD) in school education? This paper reports on a questionnaire-based expert consultation carried out within a larger research project following two main objectives, namely how expert participants assessed the individual indicators of a proposed set of indicators and whether there were differences between the two expert groups (academia, education administration). The results showed that both expert groups viewed curricula, training, school labels, school management training, and ESD strategy as the most important areas. Their assessment did not differ significantly.
 
¿Cuáles son las formas de medir la implementación de la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) en la educación formal? El presente artículo informa sobre una consulta de expertos basada en un cuestionario que se llevó a cabo dentro de un proyecto de investigación más amplio con dos objetivos principales, a saber, cómo los participantes expertos evaluaron los indicadores individuales de un conjunto de indicadores propuesto y si había diferencias entre los dos grupos de expertos (academia, educación administración). Los resultados muestran que ambos grupos de expertos consideran que los planes de estudios, la formación, las etiquetas escolares, la formación en gestión escolar y la estrategia de EDS son las áreas más importantes. Su evaluación no difirió significativamente.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-50-2-Hemmer_et_al.pdf — Adobe PDF — 1.673 Mb
MD5: 54394a5e4b77c3f7150f1d75aef4e983
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25710
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25710
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25710">https://doi.org/10.18452/25710</a>