Logo of Humboldt-Universität zu BerlinLogo of Humboldt-Universität zu Berlin
edoc-Server
Open-Access-Publikationsserver der Humboldt-Universität
de|en
Header image: facade of Humboldt-Universität zu Berlin
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Elektronische Zeitschriften
  • Zeitschrift für Geographiedidaktik | Journal of Geography Education
  • 2022, Band 50
  • Heft 3
  • View Item
2023-02-07Zeitschriftenartikel DOI: 10.18452/25713
System Geographical Webbing as an Object of Knowing to Analyze Sustainability Issues in Geography
Dessen Jankell, Lotta
Johansson, Patrik
Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät
Dieser Artikel untersucht systemgeographisches Concept Webbing, d.h. die Verwendung eines Verbindungsnetzes zur Analyse von Nachhaltigkeitsfragen als Unterrichtsinhalt im Geographieunterricht der Sekundarstufe II. Hierfür wurde eine Modellaufgabe basierend auf Systemprinzipien und geographischen Konzepten entwickelt. Empirische Daten bestehend aus Unterrichtsinterventionen wurden erhoben und zielen auf die Erstellung von systemgeographischen Zusammenhängen am Beispiel von Nachhaltigkeitsthemen ab. Dieser Artikel beschreibt Aspekte des geographischen Wissens, welche für die Verwendung von Concept Webs und seiner eingebetteten Werkzeuge sowie zur Erforschung von Nachhaltigkeitsthemen erforderlich sind. Abschließend schlägt der Artikel Möglichkeiten für Lehrerinnen und Lehrer vor, die Entwicklung des geographischen Systemdenkens zu unterstützen.
 
This article explores system geographical webbing, i.e., to use a specific connection web to analyze sustainability issues, as an object of knowing in upper secondary Geography teaching. A model task was developed based on systems principles and geographical concepts. Empirical data consists of teaching interventions aimed at encouraging students to perform webbing actions and to construct geographical relationships of sustainability issues. The article describes aspects of the geographical knowing needed for using a connection web and its embedded tools to explore sustainability issues. Finally, the article suggests avenues for teachers to support system geographical knowing development.
 
Este artículo explora el sistema de redes geográficas, es decir, utilizar una red de conexión específica para analizar cuestiones de sostenibilidad, como un objeto de conocimiento en la enseñanza de la Geografía en el bachillerato. Se desarrolló una tarea modelo basada en principios de sistemas y conceptos geográficos. Los datos empíricos consisten en intervenciones didácticas destinadas a incentivar a los estudiantes a realizar acciones de tejido y a construir relaciones geográficas de temas de sostenibilidad. El artículo describe aspectos del conocimiento geográfico necesario para usar una red de conexión y sus herramientas integradas para explorar temas de sostenibilidad. Finalmente, el artículo sugiere vías para que los maestros apoyen el desarrollo del conocimiento geográfico del sistema.
 
Files in this item
Thumbnail
ZGD-50-3-Dessen Jankell_Johansson.pdf — Adobe PDF — 4.237 Mb
MD5: 507586fc13c48ebbd933498cdced20d5
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Details
DINI-Zertifikat 2019OpenAIRE validatedORCID Consortium
Imprint Policy Contact Data Privacy Statement
A service of University Library and Computer and Media Service
© Humboldt-Universität zu Berlin
 
DOI
10.18452/25713
Permanent URL
https://doi.org/10.18452/25713
HTML
<a href="https://doi.org/10.18452/25713">https://doi.org/10.18452/25713</a>